Článek
DeLorean DMC-12 se konečně dočkal nástupce. Zbrusu nový DeLorean Alpha5 sice má s tím originálním pramálo společného, ale skalní fanoušci filmu Návrat do budoucnosti nebo vozu samotného patrně budou rádi – i nadále má totiž karoserii vizuálně poutavého (i když tentokrát čtyřmístného) kupé a nechybí ani na svou dobu futuristický designový jazyk.
A co je snad úplně nejlepší – tvůrci nezapomněli ani na vzhůru výklopné, takzvaně „racčí“ dveře. V tomto případě jsou tu opět dvoje dveře s panty uchycenými ve střeše vozu, a to navzdory faktu, že „moderní DeLorean“ je ve skutečnosti čtyřmístný – jsou tedy velmi široké, aby se dalo pohodlně nastupovat jak dozadu, tak dopředu.
Původní DeLorean měl přirozeně spalovací motor, konkrétně jím byl 2,8l atmosférický šestiválec z dílen PRV (Peugeot-Renault-Volvo) o výkonu překvapivě vlažných 132 koní. Což dojem ze sportovního vzhledu trochu kazilo. Možná i to byl jeden z důvodů, proč DeLorean nebyl zrovna prodejně úspěšný.
Zbrusu nový DeLorean je však elektromobil, a tam už se dá z poměrně běžného agregátu vydolovat velmi slušný výkon – výrobce bohužel zůstává skoupý ohledně technických specifikací pohonu, víme však, že sprint z klidu na stovku má trvat 3,4 sekundy a maximální rychlost je údajně elektronicky omezena na 240 km/h.
Z pohonu dále víme alespoň tolik, že baterie má disponovat kapacitou „více než“ 100 kWh, což by bez problému mělo znamenat dojezd nějakých 480 kilometrů. To se však bavíme pouze o základní motorizaci, v plánu jsou také další varianty s delším dojezdem a vyšším výkonem.
Vizuálně potom vidíme, že novodobý DeLorean se nepodobá ani původnímu vozu, ale ani čemukoliv, co bychom znali ze současné automobilové produkce. Přesto tu vidíme celou řadu současných designových „trendů“, jako například velká nízkoprofilová kola, svažující se linii „plovoucí“ střechy a nesmí chybět ani štíhlá a široká světla vpředu i vzadu.
Tato elegantní karoserie však není povedená jen esteticky – je velmi povedená i po aerodynamické stránce. Součinitel odporu vzduchu činí 0,23, což v dnešním světě bez problému drží krok s konkurencí a je jen těsně za Mercedesem EQS, který je v této disciplíně premiant mezi sériovými vozy.
Ke zklamání fanoušků (vlastně nás všech) v interiéru nenajdeme ovládací prvky proudového kapacitátoru, geniálního vynálezu doktora Browna. Na oplátku tu však máme posezení pro celkem čtyři cestující a poměrně jednoduchý, avšak zdobný interiér. Na první pohled rozhodně zaujme „plovoucí“ středová konzola, pod kterou se nachází ovládání klimatizace. Skrz tříramenný volant potom prosvítá jak jinak než digitální přístrojový panel, na který elegantně navazují výdechy ventilace.
Je poměrně evidentní, že velikostně jde o manažerský sedan, ale jen pro představu si uveďme rozměry. Na délku bude mít nový DeLorean Alpha5 bez pěti milimetrů rovných 5 metrů, šířka činí malinko přes 2 metry, ovšem výška činí jen 1,37 metru – přirozeně jde o hodnotu se zavřenými křídlovými dveřmi.
Čím bude znovuzrozený DeLorean své soky nepochybně převyšovat, bude exkluzivita – úvodní verze má vzniknout v počtu pouhých 88 exemplářů. Pokud jsme trochu zklamali skalní příznivce, kteří se těšili na sportovní DeLorean, tak ještě neházejte „flintu do žita“ – v kuloárech se proslýchá, že je v plánu jednak sportovní kupé poháněné spalovacím (!) motorem, další elektrický sedan a posléze dokonce vodíkem poháněné SUV. Jste zvědaví? My taky!