Hlavní obsah

U nás to s gigafactory neklaplo, Slovensko memorandum o výstavbě továrny na baterie podepsalo

Foto: Volkswagen

Slovensko podepsalo se slovensko-čínskou firmou Gotion InoBat Batteries (GIB) memorandum o výstavbě továrny na výrobu baterií do elektromobilů. Informoval o tom úřad slovenské vlády a ministerstvo hospodářství. Výši investice neuvedly, připravovaný závod podle nich vytvoří zhruba 1 500 pracovních míst.

Článek

O výstavbě takzvané gigafactory jednala i Česká republika, a to s automobilkou Volkswagen. Ta ale na začátku listopadu uvedla, že v současnosti nebude rozhodovat o dalších lokalitách pro výstavbu takového závodu v Evropě.

Na Slovensku, které je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem aut na světě, půjde o první gigafactory. Továrna bude na ploše 65 hektarů postavena v Šuranech na jihu Slovenska a její výrobní kapacita v první fázi dosáhne 20 gigawatthodin (GWh) s možností jejího následného zdvojnásobení. Se zahájením výroby počítá investor podle ministerstva hospodářství v roce 2026.

„Doufáme, že v budoucnosti bude Slovensko nejen světovou jedničkou v produkci aut na obyvatele, ale i v produkci baterií na obyvatele,“ uvedl v tiskové zprávě předseda představenstva Gotion Hight-Tech Li Čen.

GIB je společným podnikem slovenské firmy InoBat a čínské Gotion High-Tech, která patří mezi přední bateriové konglomeráty na světě a už dříve získala pětadvacetiprocentní podíl v InoBatu.

Mediální zástupce InoBatu, agentura Neuropea, uvedl, že podle memoranda by výstavba gigafactory měla začít už v příštím roce a že vláda se zavázala poskytnout pobídky, vypořádat pozemky, připravit stavební parcelu a zajistit připojení lokality k elektrické síti.

„Jsem velmi ráda, že jednou z prvních investic, které můžeme za mého působení oznámit, bude výstavba gigabaterkárny, která je klíčová pro budoucnost automobilového průmyslu a elektromobility nejen na Slovensku, ale v celé Evropě,“ uvedla nová slovenská ministryně hospodářství Denisa Saková. Memorandum obě strany podepsaly ve středu.

Lokalitu podle slovenských médií předchozí vlády nabízely německé automobilce Volkswagen, která už má na Slovensku továrny na výrobu aut a součástek. S Volkswagenem jednalo Česko o gigafactory od jara 2021. Podle listopadového oznámení automobilky ale kvůli pomalejšímu rozvoji elektromobility v Evropě není pro výstavbu gigafactory teď důvod. Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela pak řekl, že Česko jedná s pěti potenciálními investory o výstavbě továrny na baterie pro elektromobily na svém území.

Slovensko se po letošním spuštění nového bloku v jaderné elektrárně Mochovce, který už naběhl na plný výkon, stává soběstačné v produkci elektřiny. Provozovatel této elektrárny pracuje na dokončení čtvrtého bloku.

Načítám