Hlavní obsah

Trojice rekordních Bugatti se sjela u sídla automobilky, každý z nich hravě překoná 400 km/h

Foto: Bugatti

Veyron Super Sport, Chiron Super Sport a Veyron Grand Sport Vitesse. Každá z těchto tří „Bugatek“ byla ve své době nejrychlejším produkčním autem ve své třídě.

Automobilka Bugatti patří k vůbec nejluxusnějším a nejexkluzivnějším značkám na světě, není tedy divu, že tu a tam vypustí do světa nějakou exkluzivní edici určenou pro ty nejzámožnější ze zámožných. Tři takové exempláře se nedávno slavnostně setkaly na místě, kde byly stvořeny.

Článek

Tradice automobilky Bugatti sahá až do počátků 20. století. Už tehdy šlo o exkluzivní záležitost a v tehdejších Velkých cenách patřily vozy Bugatti k těm naprosto nejlepším a jejich jezdci k miláčkům publika, zejména sympaťák Louis Chiron. I dnes, po více než sto letech od založení, vozy francouzské značky Bugatti jen těžko hledají konkurenci z hlediska výkonu, prestiže a exkluzivity.

Že automobilka neusíná na vavřínech a nadále ctí svoji dlouholetou tradici, dokazuje i nedávné setkání tří exkluzivních verzí modelů Veyron, respektive Chiron. Jde o jedny z nejvýznamnějších, ne-li úplně nejvýznamnější modely moderní historie značky Bugatti a ve své době byly nejrychlejšími vozy ve své kategorii – nebo ještě jsou.

U historické budovy Chateau Saint Jean poblíž továrny Bugatti ve francouzském Molsheimu se tak sjely modely Veyron Super Sport ve verzi World Record Edition, jeho otevřený ekvivalent Veyron Grand Sport Vitesse opět ve verzi World Record Edition a pochopitelně nesměl chybět ani Chiron Super Sport 300+.

Foto: Bugatti

Zleva Veyron Super Sport Vitesse, Chiron Super Sport a Veyron Super Sport, každý z nich v limitované rekordní verzi, již sjednocuje černo-oranžové „válečné“ zbarvení.

První jmenovaný vůz, Veyron Super Sport, je vrchol ikonického sportovního vozu, který byl svého času nejrychlejším na světě – jde o jakousi top interpretaci modelu Veyron. Proti výkonu 1001 koní výchozí verze se pochlapil na celých 1200 koní a disponoval řadou aerodynamických úprav, čímž rychlost stoupla z 407 na výsledných 431 km/h. V roce 2010 šlo o rekord mezi produkčními auty.

Druhým vozem je Veyron Super Sport Vitesse, tedy de facto Veyron Super Sport ve verzi targa. Dává stejný výkon 1200 koňských sil, kvůli „skládací“ střeše a s tím související horší aerodynamice je maximální rychlost nižší. Přesto je 408 km/h s nebem nad hlavou stále velmi působivý výkon.

Třetí z vozů už si pamatujeme z nedávné minulosti. Chiron Super Sport 300+ je Chiron dotažený do extrému z hlediska maximální rychlosti. Díky výkonu čtyřikrát přeplňovaného vidlicového šestnáctiválce s výkonem zvýšeným na 1600 koní (běžně měl Chiron 1500 koní) a extrémní aerodynamice zrychlil na testovací dráze Bugatti v Ehra-Lessien až na 490 km/h.

„Pokaždé, když přijedu sem do Molsheimu, nejenže se cítím být součástí rodiny Bugatti, ale i součástí její historie,“ nechal se slyšet dlouholetý zákazník Bugatti, jenž vlastní všechny tři vozy a který si přál zůstat v anonymitě. „Je opravdu úchvatný zážitek vidět tato tři auta pohromadě na místě, kde se před lety zrodila, a díky tomu jsem dnes naplno pocítil, jaké to je být součástí odkazu značky Bugatti.“

Na této vzácné rodinné sešlosti byl přítomen i francouzský závodník Pierre-Henri Raphanel a anglický závodník Andy Wallace, kteří momentálně oba pracují jako testovací jezdci značky Bugatti. Raphanel stanovil světové rychlostní rekordy s oběma verzemi modelu Veyron v letech 2010 a 2013, Wallace pro změnu odjel rekordní jízdu s vrcholným Chironem v roce 2019.

Budova Chateau Saint Jean je součástí pozemku patřícího automobilce Bugatti, na kterém se opodál nachází i samotná továrna. Zakladatel značky Ettore Bugatti budovu koupil v roce 1928. V minulosti se zde setkávali zákazníci, závodní jezdci a další přátelé značky. Veřejnosti budova přístupná není a nikdy nebyla, údajně tam také nikdo nikdy nepřenocoval.

Načítám