Článek
Nový Mini Cooper E a SE zůstane v nabídce po boku verze se spalovacím motorem. Elektrický Mini Cooper se bude vyrábět výhradně v třídveřové variantě a nabídne výkon 184 koní, ve verzi SE potom až 218 koní. Standardní verze bude čerpat energii z 40kWh baterie, model SE bude používat baterii o kapacitě 54 kWh. Reálný dojezd má být přes 380 km.
V porovnání se současnou generací to zejména z hlediska dojezdu znamená značné zlepšení – stávající Cooper SE disponuje výkonem 184 koní, baterie o kapacitě 32,6 kWh umožňuje dojezd 235 km. Patrně tedy půjde o velký posun vpřed a velký podíl na tom má mít spřízněná čínská společnost Spotlight Automotive.
Přesnou podobu nové verze ikony malých vozů neznáme, internet už však obletěly fotografie zamaskovaných prototypů, které prozradily v porovnání se současnou generací větší, oválná přední světla, širší rozchod kol, nepatrně delší rozvor a s tím související kratší převisy – délka 3,8 metru má totiž zůstat zachována.
Designová revoluce se podle všeho chystá i v interiéru. Jeho dominantou se má stát centrálně umístěný OLED displej doplněný o několik klasických analogových ovladačů jak na volantu, tak i na středové konzoli.
Zásadní novinkou bude absence klasické kapličky přístrojů – místo toho se hlavní jízdní informace budou promítat na průhledový displej mezi volantem a čelním oknem. Současná ceníková cena elektrického Mini Cooperu je 971 100 Kč včetně DPH, s novou generací se očekává zdražení v řádu desítek tisíc korun.
Nový Mini Cooper SE se bude prodávat výhradně ve třídveřové verzi, ta pětidveřová se stále může těšit na spalovací motory. Výroba Mini Cooperu E/ SE bude probíhat v Číně společně s pětidveřovým crossoverem Aceman, se kterým sdílí platformu. Čistě elektrický Aceman zaplní mezeru mezi typem Cooper a Countryman, jenž mezigeneračně povyroste.
Podobně jako v případě Cooperu budou dvě verze – Aceman E a Aceman SE. Aceman E bude používat 40kWh bateriovou sadu, normovaný dojezd má být 300 km, verze SE má nabídnout dojezd 400 km díky větší baterii o kapacitě 54 kWh. Pro naši lepší představu naštěstí výrobce uvádí rozměry novinky – délka 4,08 metru, výška 1,5 metru a rozvor 2,6 metru.
V Německu se pak bude vyrábět právě větší Countryman, čemuž výrobce uzpůsobuje závod v Lipsku. Továrna patřící mateřskému koncernu BMW Group patří k jedněm z nejmodernějších a nejudržitelněji navržených v Evropě. Typ Countryman tu bude z výrobní linky sjíždět jak ve verzi s benzinovým, tak elektrickým pohonem.
Závod zaměstnávající cca 5 600 pracovníků má být schopen vyprodukovat až 1 000 vozů denně, Mini Countryman se tu bude vyrábět společně s BMW řady 1, BMW řady 2 Gran Coupé a BMW řady 2 Active Tourer.
V blízké budoucnosti chce však BMW Group v lipském závodu rozšířit výrobní kapacity na celkem 8 linek, což si vyžádá investici až 800 milionů eur (cca 19 miliard Kč), a přijmout téměř další tisícovku nových zaměstnanců.
Pro elektrickou verzi Countrymanu tu budou vznikat i nové vysokonapěťové baterie, v roce 2030 má automobilka v plánu stát se výrobcem výhradně elektrických automobilů. Zbrusu nové vozy Mini Cooper a Mini Countryman se mají představit už letos v září na autosalonu v Mnichově, čistě elektrický model Aceman si premiéru údajně odbude v roce 2024.