Hlavní obsah

Tříválec s výkonem 170 koní: Ford vymáčkl ze svého přeplňovaného litru maximum

Foto: Ford

Sportovní Ford Puma ST vyniká díky své benzinové čtyřválcové patnáctistovce a šestirychlostnímu manuálu. K této variantě se nyní přidává nezvykle silný litrový tříválec, navíc spárovaný s automatem! Divoká šelma pro méně náročné tedy zpohodlněla a na pomoc si ještě přibrala malý elektromotor.

Článek

Nová specifikace Pumy ST označená Powershift kombinuje dosud nejvýkonnější verzi litrového tříválce Ford s automatickou sedmirychlostní dvouspojkovou převodovkou. Pohonná jednotka osazená 48voltovou mild-hybridní technologií dosahuje výkonu 125 kW (170 koní) a síly 248 Nm. Pro srovnání, „plnotučná“ Puma ST produkuje 200 koní a 320 Nm.

Foto: Ford

Ford Puma ST Powershift doplňuje dosavadní Pumu ST, nenahrazuje ji.

Slabší verze Powershift zvládne zrychlit z nuly na sto za 7,4 sekundy, přičemž spotřeba paliva se pohybuje v průměru okolo 6,3 litru na sto kilometrů. To vůbec není špatné, vždyť Puma ST s patnáctistovkou je v akceleraci jen o 0,7 sekundy rychlejší, a přitom si (podle tabulek) řekne o 3 deci paliva více.

Díky 48V mild-hybridní podpoře zvládne Puma ST Powershift zrekuperovat více energie, kterou systém následně využívá v nízkých otáčkách pro podporu akcelerace a pro pohon palubních systémů při zhasnutém motoru. Podle srovnání tabulkových spotřeb není přínos pro efektivitu kdovíjaký, ale právě reakce na plyn by s podporou elektřiny mohla být u menší jednotky rychlejší.

Foto: Ford

Mild-hybrid není nepřítel, pomáhá hlavně během akcelerace.

Samotná samočinná převodovka byla pro účely ST Pumy přeladěna tak, aby v klidovém cestovním režimu poskytovala komfortní hladké řazení a motorizaci držela v ekonomických otáčkách. Při plném plynu převodovka podřadí klidně o tři stupně dolů a ve sportovním režimu nechá otáčky růst až k červenému poli. Jednotlivé rychlosti lze sázet manuálně rovněž pádly pod volantem.

Foto: Ford

Nechybí ani řazení pod volantem pro větší zapojení řidiče do hry.

S automatickou převodovkou dostala Puma ST Powershift také asistenta pro jízdu v kolonách (kombinuje funkci adaptivního tempomatu s udržováním jízdy v pruhu), novinkou pro vybrané země je startování motoru na dálku přes mobilní aplikaci.

Foto: Ford

Podvozkové naladění sdílí dosavadní Puma ST i s modelem Powershift.

Puma ST vybavená litrovým tříválcem sdílí specifické naladění podvozku s dosavadní Pumou ST. Stabilitu i ovladatelnost Pumy ST vylepšují též patentované pružiny, které cíleně usměrňují síly působící na podvozek. Mají směrové vinutí a nejsou vzájemně zaměnitelné. K tomu si přidejte ještě dvouplášťové tlumiče Hitachi, strmý převod řízení, aktivní výfukovou klapku, aerodynamický bodykit, 19palcová kola nebo třeba novou modrou barvu Azure.

Foto: Ford

Interiéru opět vévodí sportovní sedadla a známá palubní deska.

V interiéru na vás čekají zejména sportovní sedadla čalouněná umělou kůží, vyhřívané čelní sklo, asistenční systémy a další prvky. Nepřijdete ani o 456litrový kufr rozšířený o 80litrovou schránku umístěnou pod podlahou.

Ford tedy Pumě ST nadělil novou variantu pro méně náročné, možná i v souvislosti s tím, že se s námi letos v létě rozloučí letitý etalon modrého oválu – Fiesta – včetně sportovní varianty ST.

Puma ST Powershift tak bude platit za určitou alternativu pro ty, kteří chtějí sportovnost, ale zároveň vyžadují komfort automatu a k němu přidané technologie doplněné potenciálně nízkou spotřebou vylepšovanou mild-hybridním ústrojím.

Načítám