Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Na úvod připomeňme, že firma Praga se v současnosti věnuje zejména stavbě závodních aut a motokár, ale dělá také do motorek a letectví. Bohema pro obnovenou značku představuje krok novým směrem, a to do světa aut, která mohou legálně do provozu.
I když současně je potřeba dodat, že novinka na první pohled navazuje na okruhové speciály Praga. Díky konstrukci, agresivnímu vzhledu a aerodynamickým prvkům totiž vypadá jako závodní vůz. Platí to i pro produkční verzi, kterou společnost nyní představuje. A ještě se chlubí, že už dodala zákazníkovi první exemplář - pouhé dva roky od premiéry prototypu.
Praga se při vývoji zaměřila na několik důležitých vlastností. Bohema měla být výkonná, rychlá, lehká a současně nabídnout dvě tváře - jednu ostrou, okruhovou, druhou pak civilnější, vhodnou ke každodennímu soužití. S laděním pomohli například bývalý pilot F1 Romain Grosjean a Ben Collins, známý také jako bývalý Stig.
Bohema nakonec váží rovnou tunu, což je úctyhodné. Povedlo se to hlavně díky bohatému využití lehkých materiálů, karoserie je například z uhlíkových vláken, stejně jako monokok. Uplatnily se také titan a slitiny hořčíku.
A protože se o pohon stará dvěma turbodmychadly přeplňovaný šestiválec o objemu 3,8 litru, který poskytuje výkon téměř 710 koní, činí poměr výkonu a hmotnosti kolem 700 koní na tunu. Tím Praga trumfne většinu současných supersportů.
Motor má svůj původ v Nissanu GT-R, byl však ještě upraven firmou Litchfield Motors. Maximum výkonu je k dispozici v 6 000 otáčkách za minutu, nejvyšší točivý moment 725 Nm V6 dává od 3 000 do 6 000 otáček.
Pohonnou jednotku doplňuje sekvenční převodovka, poháněna jsou zadní kola. Zrychlení z nuly na 100 km/h zabere podle výrobce neskutečných 2,3 sekundy, maximální rychlost činí 317 km/h!
Velký důraz konstruktéři kladli na aerodynamiku. Její prvky prý generují až 900 kilogramů přítlaku v rychlosti 250 km/h.
I přes brutální parametry, které slibují mimořádné jízdní vlastnosti na okruhu, má být Bohema dostatečně komfortní a praktická na každodenní používání na běžných silnicích. Dokonce prý nabídne i solidní prostor pro zavazadla. Zájemci si navíc budou moci objednat zakázkový „kufr“ vyrobený z karbonu. Je dost velký na uložení přilby, závodnického obleku a bot nebo věcí na víkend.
Že Praga myslela na detaily, dokládá také speciálně vyvinutý systém stírání čelního okna, které je nejen velké, ale také zakřivené. Firmě se povedlo přijít s řešením, které udrží stěrač v kontaktu se sklem po celé jeho šířce. Když není potřeba, je stěrač ukryt, aby nekazil výhled.
První vyrobený kus si převzal zákazník v Nizozemsku, další dodávky česká firma plánuje na jaro příštího roku. Výroba je samozřejmě ruční a malosériová. Praga plánuje postavit nejvýše 84 exemplářů, produkci si naplánovala na zhruba 20 vozů za rok.
Plán zahrnuje trhy ve Velké Británii a Evropě (celkem maximálně 20 aut), na Blízkém Východě (max. 12 vozů), v jižní Asii (max. 16 kusů), Japonsku (max. 12 aut) a ve Spojených státech amerických (max. 24 vozů).
Cena činí 1,43 milionu eur, tedy v přepočtu podle aktuálního kurzu asi 36 milionů korun. Jde ovšem o částku bez daně, v Česku tak Bohema bez příplatků s daní vyjde na skoro 44 milionů korun.