Článek
Pro řadu dělníků, ale i šéfů japonské automobilky se jedná o důležitý den. Kolínskou továrnu Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) po třech letech modernizací a investic přesahujících 180 milionů eur konečně začaly opouštět první sériové modely Yaris.
Podle slov generálního ředitele Toyoty a Lexusu ČR, Martina Pelešky, posílí domácí produkce Yarisu pozitivní vnímání japonské značky na našem trhu, která u nás mj. zaznamenala meziroční nárůst o 77 % z hlediska uzavřených zákaznických smluv. Prezident TMMCZ, Koreatsu Aoki, poté uvedl, že za poslední tři roky se kolínská továrna dočkala nových prostor, logistických tras, dodavatelů, technologií a bezmála 1 600 čerstvých zaměstnanců.
Od 28. února 2021 je ve fabrice (mimo polovodičových výpadků) zaveden třísměnný provoz a už nyní víme, že se zde kromě Yarisu bude rodit taktéž atraktivní SUV Aygo X, které nahradí dosluhující trojici malých hatchbacků Aygo, 108 a C1.
Toyota má v Evropě velké plány, chce zde do roku 2025 prodávat cirka 1,5 milionu vozidel za rok, přičemž Marvin Cooke, evropský výkonný viceprezident pro oblast výroby, věří, že k tomu nemalou měrou přispěje právě (už) v Česku produkovaný Yaris, na nějž letos dosud vsadilo 2 630 tuzemských zákazníků, zatímco vloni jich bylo „jen“ 2 398.
Toyota Yaris je tak čtvrtým nejprodávanějším modelem ve třídě malých vozů v Česku. První je Škoda Fabia, druhá Dacia Sandero, třetí Renault Clio a pátou pozici uzavírá Hyundai i20.
Japonský hatchback využívá tříválcovou benzinovou patnáctistovku o objemu 1,5 litru a výkonu 121 koní, případně její hybridní (HEV) derivát naladěný sice jen na 116 kobyl, ovšem o pětinu úspornější na provoz.
V interiéru pak vůz nabízí například bi-nokulární přístrojový panel, vyhřívaný volant, inteligentní adaptivní tempomat, bezdrátovou nabíječku na mobily, head-up displej nebo též centrální airbag. Součástí základní výbavy je rovněž balíček bezpečnostních technologií nazvaný Toyota Safety Sense.
Start výroby solidně prodávaného automobilu tak není dobrou zprávou pouze pro Středočeský kraj, ale taktéž pro celou republiku, neb automobilový průmysl patří (zatím) mezi jeden z největších hnacích motorů naší ekonomiky. A protože jsme v určité „polovodičové“ krizi, je nakopnutí produkce dalšího modelu spojené s investičními vyhlídkami do budoucnosti důležitý krok.