Článek
Novodobá Supra je na silnicích už přes tři roky, ale u „pravověrných“ milovníků sportovních aut i legendárního japonského kupé má těžkou pozici. Nová Toyota GR Supra se totiž představila pouze s automatem, což ke sportovní divizi Gazoo Racing přitahuje nepříjemnou kritiku a odrazuje potenciální klientelu. Toyota je však značkou, která sleduje přání řidičských nadšenců a reaguje na ně správnou cestou.
A to znamená jediné: Moderní Supra s manuálem je tu! Po zhruba dvou letech spekulací a nedávné upoutávce definitivně přijíždí Toyota GR Supra i s vytouženou manuální převodovkou! I když se vrcholný sporťák od Gazoo Racing prodává i s čtyřválcovým dvoulitrem, v Toyotě spojili manuální šestikvalt pouze se silnějším třílitrovým řadovým šestiválcem.
Ten už od uvedení na trh disponuje maximálním výkonem 340 koní (250 kW), přičemž „krouťák“ vrcholí 500 newtonmetry. Toyota vysvětluje, že pro manuál GR Supry využila a vylepšila stávající skříň převodovky, hnací hřídel i ozubené soukolí, a doplnila to odolnou spojkou s velkou kontaktní plochou a silnou talířovou pružinou. Nadto dodává, že kvůli odlehčení vyhodila i část akustické izolace převodovky.
Oproti osmistupňovému automatu od ZF má GR Supra s novým manuálem i kratší stálý převod, zkrácený z původního poměru 3,15 (GR Supra s automatem) na 3,46. Cílem inženýrů bylo zlepšit akceleraci i pocit rychlosti za volantem. Převodovka se navíc chlubí inteligentním softwarem iMT pro optimalizaci točivého momentu při sepnutí spojky při řazení směrem nahoru. Zkušenější řidiči jej mohou kdykoliv vypnout v jízdním režimu Sport.
Spolu s manuálem má GR Supra i překalibrované systémy kontroly trakce a stability a nové nastavení stabilizátorů. Modernizací prošel i jízdní režim Track pro snazší driftování a v neposlední řadě se nově představuje funkce Hairpin+ pro více vzrušující jízdu na klikatých okreskách. Kvůli tomu Toyota optimalizovala řízení točivého momentu motoru a jeho přenos na poháněná zadní kola.
Vyjma šestistupňového manuálu Toyota GR Supra s novou modernizací pro modelový rok 2023 přijíždí i s přepracovaným nastavením tlumičů a pružin podvozku, upraveným aktivním zadním diferenciálem a novým nastavením elektrického posilovače řízení. Výbava se pak rozšiřuje o novou šedou barvu Moareki a modrou Dawn, nová 19palcová kovaná kola a audio JBL s dvanácti reproduktory. Nová edice Limited se pak bude nabízet i s matnou bílou barvou Moonstone a výhradně s koženým čalouněním v hnědém odstínu.
Sportovní divize Toyoty se tak vydává správným směrem, protože na evropském trhu nebude mít vylepšená GR Supra velkou konkurenci. Zejména pokud se bavíme o japonských sportovních kupé, protože nový Nissan Z se k nám oficiálně nepodívá a budoucnost rotačních sporťáků od Mazdy je stále ve hvězdách. S novou GR Suprou s manuálem se navíc svezeme už za pár týdnů. Těšíme se!