Článek
Příběh největší automobilky na světě začal totiž tkalcovským stavem. Ten vymyslel, nechal si patentovat a později také úspěšně zautomatizoval Sakichi Toyoda, který v roce 1926 založil firmu na jejich výrobu.
Automobilovou divizi pak v roce 1937 založil jeho syn Kiichiro Toyoda a prvním sériově vyráběným autem se stal osobní čtyřdveřový Model AA (vlastně se začal vyrábět již v roce 1936). Celý příběh si ale můžete nastudovat v našem předchozím článku o historii japonské automobilky.
Přetočme kalendář o 88 let dopředu a z Toyoty je průmyslový gigant působící v každé části zeměkoule a produkující dohromady kolem 10 milionů vozů ročně. Díky tomu na konci září automobilka oslavila překonání milníku v podobě 300 milionů vyrobených aut. Neskutečné!
Přitom z těch 300 milionů bylo 180 milionů určeno pro domácí japonský trh, zbylých 120 milionů se prodalo ve světě. Historicky nejpopulárnějším (a také nejdéle vyráběným) modelem je podle očekávání Corolla, které se od roku 1966 prodalo skoro 54 milionů kusů v karosářských variantách hatchback, sedan, kombi, kupé nebo třeba i minivan a nově také crossover.
V posledních letech však štafetu přebírá SUV RAV4 vyráběné již od roku 1996, které je posledních několik let světově nejprodávanějším autem roku (ačkoliv letos ho podle všeho předskočí elektromobil Tesla Model Y).
Přesun automobilového průmyslu do éry elektromobility je zatím pro Toyotu výzvou, když spolu s divizí Lexus aktuálně nabízí pouze čtyři modely (a to jen na vybraných trzích). Zároveň však také představuje celou řadu konceptů ukazujících vizi blízké budoucnosti, takže největší světová automobilka o své prvenství nejspíš jen tak nepřijde.
A mimochodem, firma Toyota automatické tkalcovské stavy i po takřka století své existence stále vyrábí! Zajímalo by nás, kolik jich asi tak vzniklo…