Článek
Toyota RAV4 se nachází uprostřed svojí páté generace – ta první se začala prodávat v roce 1994 a tato na svou dobu terénní stylovka vydržela ve výrobě šest let. S každou další generací typ RAV4 pochopitelně rostl a z kompaktního „teréňáku“ se stalo velké, téměř rodinné SUV – i přesto však vozu zůstalo něco z jeho terénního charakteru.
Nejvíce novinek přichází uvnitř
Tady opravdu nemá cenu to zbytečně natahovat a naše čtenáře dlouze napínat – hlavní změny u faceliftu páté generace Toyoty RAV4 se odehrávají v interiéru, což je v zásadě logický krok vzhledem k futuristickému vnějšímu designu auta.
Řidiče jako první věc zaujme digitální displej o úhlopříčce 12,3 palce, který prosvítá zpoza tříramenného volantu a zobrazuje klíčové jízdní informace. Vedle něj pak nelze přehlédnout dotykový displej informačně-zábavního systému ve stylu tabletu, který se pyšní úhlopříčkou 10,5 palce.
Aktualizovaný informačně-zábavní systém si už v základu „rozumí“ s aplikacemi Android Auto nebo Apple CarPlay, disponuje navigací na bázi cloudu, a může se tak průběžně aktualizovat – a to jak z hlediska obecných dat, tak i z hlediska aktuální dopravní situace. Navigace má také přehled o podmínkách na dálničních úsecích nebo o nízkoemisních zónách.
Další užitečné technologie
Toyota logicky věnovala úsilí oblastem, které potřebovaly „omladit“ nejvíce, což je na faceliftu RAV4 krásně vidět. Například soubor bezpečnostních systémů Safety Sense – jeho protikolizní systém teď funguje nejen v přímém směru, ale umí zasáhnout i v případě, že se nepředvídaná překážka objeví i uprostřed zatáčky, jako tomu je třeba při odbočování na ostrých křižovatkách. Stejně tak umí zabránit kolizi s protijedoucím vozidlem při odbočování na křižovatce doleva.
Kromě klasického asistentu jízdy v pruzích se teď asistent řízení umí vyhýbat chodcům, kteří vběhnou do vozovky. Plug-in hybridní verze pak umí stejným způsobem rozeznávat kromě chodců také jízdní kola a vozidla.
Výše zmíněný přístrojový displej teď nabízí také větší možnosti konfigurace a je dostupný ve všech variantách s výjimkou té základní, která má menší, 7palcový displej. Řidič si tak může navolit, které podle jeho uvážení důležité funkce chce mít na očích, jsou tu však i čtyři předvolby Casual, Smart, Sport a Tough.
Součástí nového infotainmentu je i systém Smart Service, který přináší spoustu dálkově ovládaných funkcí – od osvětlení vozu přes odemykání, zamykání nebo klimatizování.
Vizuální změny jsou minimální
Po stránce vnějšího designu oblíbené SUV zůstalo prakticky stejné – částečně proto, že k nim došlo v rámci „mírného“ faceliftu v roce 2021, konkrétně šlo o modernizované LED svítilny a pár nových provedení litých kol. Jedinou zásadní změnou tedy je snad jen příplatkový lak Platinum White Pearl, který lze kombinovat s dvoubarevným provedením, kdy střecha je v barvě Midnight Black Metallic.
Motorizace
Nabídka pohonných jednotek zůstává prakticky stejná – začíná se u 2,0l o výkonu 175 koní, a to buď s šestistupňovým manuálem, nebo bezestupňovým automatem, kde u obou převodovek existuje ještě možnost příplatku za pohon všech kol.
O stupínek výš je potom větší benzinový čtyřválec o objemu 2,5 litru kombinovaný s hybridním pohonem. Tady se začíná na výkonu 218 koní u verze s předním pohonem, „čtyřkolka“ má výkon o čtyři koně vyšší. Vrcholem je pak varianta o výkonu 306 koní a ta už má pohon všech kol v základu.
Všechny výkonové varianty této motorizace jsou potom spárovány s bezestupňovou převodovkou CVT. Modernizovaný typ RAV4 se začne vyrábět ve třetím kvartálu tohoto roku.