Článek
Beyond zero. Tak zní název současné strategie Toyoty, jejímž hlavním cílem je snižování emisí výfukových plynů do takové míry, až jednoho dne klesnou úplně na nulu. Nová řada elektromobilů ponese „volací znak“ bZ, přičemž prvním takovým je typ bZ4X, vyvinutý společně s krajanem Toyoty, automobilkou Subaru. Jeho výroba začne na samém počátku roku 2022 v závodě nacházejícím se ve městě Jokohama.
Řadu bZ postupně rozšíří například malý crossover navržený pro japonský a evropský trh, do tohoto vozu pak půjde variabilně přidávat baterie dle potřeby za účelem prodloužení dojezdu. Následovat bude elektrický sedan střední třídy a velké rodinné SUV se třetí řadou sedadel.
Ani dceřiná značka Lexus nezůstává pozadu. Jednak se můžeme těšit na Lexus RZ, což bude ve skutečnosti luxusnější varianta Toyoty bZ4X, ale v neposlední řadě se Lexus pochlubil také sporťákem. Přikrčený a dynamicky vyhlížející model slibuje kombinaci lineární dynamiky elektromotoru s úžasnou ovladatelností sportovního vozu, nabídne tedy i působivý řidičský zážitek.
Generální ředitel automobilky Akio Toyoda tvrdí, že se v něm bude skrývat „tajná přísada“ či jakýsi „Faktor X“, který byl využit při výrobě a disponoval jím i dnes už ikonický supersport LFA. O pohon se mají starat baterie s takzvaně pevným elektrolytem, které mají být účinnější než ty konvenční. Zrychlení z nuly na stovku by prý mělo trvat lehce přes dvě sekundy, dojezd by zároveň měl činit až 700 kilometrů, což je skoro stejně obdivuhodná hodnota, jako je onen čas zrychlení.
„Naším cílem je do roku 2030 prodávat celosvětově 3,5 milionu elektromobilů ročně,“ netají se ambiciózními plány Toyoda. „Vedle čistě elektrických vozů budeme i nadále klást důraz na naše hybridní modely a rozvoj vodíkové platformy,“ dodal ředitel automobilky.
Samotný Lexus pak plánuje uvést kompletní řadu elektromobilů napříč prakticky všemi segmenty – údajně by to měl také stihnout už do roku 2030. Dle předběžných kalkulací Toyoty by v témže roce měly elektromobily tvořit až 100 % prodejů Lexusu v Evropě, Severní Americe a dokonce i v Číně – v řeči čísel by pak mělo jít o zhruba jeden milion vozů. O pět let později už bude automobilka nabízet k prodeji výhradně elektromobily.
A co konkrétně chce ještě Toyota zákazníkům nabídnout? Klienty by mělo oslovit větší modré SUV – a patrně se shodneme na tom, že se v tomto případě díváme na nástupce kultovního typu FJ Cruiser. Značka tím jasně hlásí do světa, že terénní jízda není výhradou pouze vozidel se spalovacími motory.
Na své uvedení do výroby si však bude muset chvíli počkat, a tak i my budeme muset zůstat ještě chvíli trpěliví ohledně informací. Vizi elektrických teréňáků však rozhodně potvrzuje také velký bílý pick-up, který nese některé z poznávacích znaků typu Hilux, případně větší Tacomy.
Strategie „Beyond zero“ se však nevztahuje pouze na vozy samotné – k dosažení uhlíkové neutrality mají přispět i revoluční výrobní postupy uvnitř továren, které mají být implementovány do roku 2035. Podle automobilky lze snížení produkovaných emisí dosáhnout efektivnějším využití, respektive snižováním samotné spotřeby energie plus rozšířením použití inovativních a zejména udržitelných technologií. Momentálně Toyota vyrábí více než 100 modelů – ať už s benzinovým, hybridním, plug-in hybridním, případně vodíkovým pohonem, kde je prozatím jediným zástupcem typ Mirai.