Článek
Toyota v souvislosti s designem nové generace Land Cruiseru hovoří o myšlence „návratu ke kořenům“, na níž je prý automobil postaven. Ideu vyjadřuje zejména robustní a drsný vzhled, který má být současně funkční.
V terénu se budou hodit kratší převisy, vymodelované rohy a zúžená spodní partie karoserie. Jednotlivé části karoserie byly navrženy tak, aby je v případě poškození bylo snadné vyměnit.
Nový Land Cruiser je 4 920 milimetrů dlouhý, 1 980 mm široký a 1 870 mm vysoký. Rozvor náprav činí 2 850 mm.
Terénní vůz nadále využívá tradiční rámovou koncepci, nový rám je ale tužší, údajně o 50 %. Nárůst tuhosti celku, tedy rámu s karoserií, pak činí 30 procent.
Vůz je postaven na podvozkové platformě Toyota GA-F a chlubí se vylepšeným zavěšením kol, které má mít pozitivní vliv na jízdní vlastnosti. A to jak na silnicích, tak v terénu. Výrobce zmiňuje snadnou ovladatelnost, více pohodlí nebo zlepšení kříživosti náprav.
Další novinku představuje elektrický posilovač řízení, který má pomoci s potlačením nárazů kol přenášených do volantu za jízdy po špatném povrchu nebo v terénu a zajistit hladší a přímější řízení i snazší manévrovatelnost. Díky elektrickému posilovači řízení může být nový Land Cruiser vybaven i asistentem pro udržení v jízdním pruhu.
Toyota dále premiérově nasazuje nové odpojovací stabilizátory na přední nápravě. Řešení, které výrobce označuje zkratkou SDM (Stabiliser with Disconnection Mechanism – stabilizátor s odpojovacím mechanismem), umožňuje řidiči upravit nastavení stabilizátoru pomocí spínače na přístrojové desce. Mechanismus tak podle potřeby zajistí lepší jízdní vlastnosti na nezpevněných cestách, jakož i vyšší míru pohodlí a snazší ovladatelnost na silnici.
Pro jízdu v terénu Land Cruiser nabízí modernizované systémy Multi-Terrain Monitor (systém monitorující jízdu v terénu) a Multi-Terrain Select (výběr typu povrchu). Multi-Terrain Monitor za pomoci kamery o vysokém rozlišení a displeje zprostředkuje řidiči výhled na prostor v okolí vozidla i pod ním, systém Multi-Terrain Select na druhé straně automaticky přizpůsobuje jízdní schopnosti vozidla podle různých podmínek při zdolávání terénu.
V západní Evropě (ano, Toyota takto výslovně jmenuje západní Evropu) bude nový Land Cruiser uveden s přeplňovaným vznětovým motorem o objemu 2,8 litru poskytujícím maximální výkon 150 kW (204 koní). Spojený je s novou osmistupňovou automatickou převodovkou Direct Shift. Vůz zvládne tahání přívěsů o hmotnosti až 3 500 kg, na další parametry a čísla si ještě budeme muset počkat.
Začátkem roku 2025 bude k dispozici elektrifikovaný pohon spojující výkonný a hospodárný naftový motor se 48V mild-hybridní technologií.
Až sedmimístný interiér má odrážet robustnost a funkčnost pravověrného terénního vozu, nechybějí ale moderní technologie a nejnovější bezpečnostní systémy a jízdní asistenty. Na fotografiích vidíme dvě obrazovky - digitální přístrojový panel a displej infotainmentu - a naštěstí i řadu fyzických ovladačů. Podle Toyoty návrháři kladli velký důraz i na dobrý výhled řidiče ve všech směrech.
Předprodej nového Land Cruiseru v Evropě zahájí Toyota v říjnu, první vozy by měly k zákazníkům dorazit v první polovině roku 2024. A zajímavé je, že novinka bude na evropské trhy uvedena v provedení First Edition, a to výhradně pro ty zákazníky, kteří si novinku rezervují během prvního předprodejního období od října tohoto roku.
Limitovaná edice, která pro Evropu zahrnuje přibližně 3 000 vozů, nabízí specifické stylistické prvky, například klasické kulaté světlomety nebo dvě varianty dvoubarevného lakování karoserie - v odstínu hnědá Sand a modrá Smoky.
Land Cruiser patří k nejprodávanějším modelům Toyoty, japonská automobilka dosud prodala asi 11,3 milionu vozů ve více než 170 zemích a regionech.