Hlavní obsah

Toyota obnovuje výrobu součástek pro Corollu AE86!

Foto: Toyota

Legendární Toyota Corolla AE86 z osmdesátých let se dočkala opětovné výroby náhradních dílů

Pokud se vám doma v garáži čistě náhodou „válí“ ikonické sportovní kupé Toyota Corolla AE86, ale nedaří se vám sehnat náhradní díly, nezoufejte. Samotná automobilka zahajuje druhovýrobu dílů pro jeden ze svých ikonických modelů. Je za tím zvýšená poptávka po klasických autech a jejich udržování? Dost možná.

Článek

Corolla AE86 je obrovskou ikonou, zejména doma v Japonsku – v zemi vycházejícího slunce jde o stejnou legendu, jako je naše Octavie první generace, možná i větší, je-li to vůbec možné. Pověst jí udělal závodník a mistr driftů Kejči Cučija, který se svojí upravenou AE86 v horských závodech zvaných Touge dokázal už mnohokrát potrápit nebo i porazit soupeře s mnohem silnějšími vozy.

Foto: Toyota

Některé náhradní díly na legendární „Hači-Roku“ se začnou opět vyrábět. Jmenovitě třeba brzdové třmeny nebo hnací hřídel

Možná jste se doslechli, že v reakci na poptávku po klasických vozech a snaze o jejich udržování otevřela Toyota program zvaný GR Heritage Models. Dle slov automobilky jde o „podporu majitelů starších vozidel, kteří s nimi mají spojeno mnoho vzpomínek a mají k nim citový vztah“. Velmi hezké!

V průběhu letošního roku začnou postupně přibývat do skladových zásob nové a nové náhradní díly – například 1. listopadu už přibyly zadní brzdové třmeny nebo čepy řízení, v prosinci by se měly přidat i kardany a další nedostatkové zboží. Jak bude možné tyto součástky získat? Normálně u nejbližšího dealera, stejně jako v případě poptávky součástek na novější auta.

Toyota není jedinou japonskou automobilkou, která ctí své tradice – před pár lety například začal Nissan znovu vyrábět legendární motory RB26, které poháněly staré Skyliny. Jeden háček to však má – díly budou „dostupné pouze pro omezenou dobu, neboť dohoda s dodavateli má omezenou platnost“, jak tvrdí automobilka. Momentálně není jasné, jak dlouho toto „omezené“ období potrvá.

Program Gazoo Heritage se zrodil v zápětí po představení moderní Toyoty Supry, která se při své premiéře nevyhnutelně stala kontroverzním tématem. Tento program automobilka posléze rozšířila i do řad typu 2000GT nebo starého Land Cruiseru FJ40. Další modely by však mohly následovat.

Jak zaznělo na začátku, velký podíl na legendární pověsti Toyoty AE86 má zejména Cučija. Tento závodnický mazák v mládí pracoval v podniku svých rodičů, kde rozvážel tofu v jistém vozu značky Toyota – uhodli jste, byla to AE86. Po nespočtu najetých kilometrů si vypiloval velmi precizní styl řízení – musel být rychlý, ale zároveň si jeho otec nesměl všimnout nadměrného opotřebení, stal se tedy velmi efektivním jezdcem. Nakonec na motivy jeho příběhu vznikly ikonické kreslené seriály jako Initial D a Wangan Midnight. V některých dílech Initial D dokonce sám daboval jednu postavu.

Driftování začal používat, když začínal se závoděním. Tak například v první zatáčce prvního kola často zvolil velkou nájezdovou rychlost, kterou pak vykompenzoval vyvoláním smyku – a aby neztratil setrvačnost, naučil se smyky také udržet. Tím se často dostal do vedení závodu, a tak i vzniklo driftování.

Cučija má na kontě několik úspěchů, ať už v japonském seriálu Cestovních vozů, Super GT nebo v Le Mans, ale vyzkoušel si i NASCAR. Tak například v Le Mans se mu podařilo dvakrát zvítězit ve své třídě, a to v letech 1995 a 1999. Po roce 2000 pověsil závodění na hřebík a pracuje jako poradce, příležitostný moderátor nebo kaskadérský jezdec – například ve filmu Rychle a zběsile: Tokijská jízda.

Načítám