Článek
Když se řekne Corolla, tak i motoristický laik tak nějak tuší, že jde o populární výrobek japonské Toyoty. Kdybyste se poptali v koutku benzinových nadšenců, patrně vzpomenou starší Corollu TS, případně vám předhodí atraktivní GR Yaris. Jenže nyní do hry vstupuje další hráč, hodně ostře naladěný a ne, nejde o aprílový žert.
Zatímco běžná „rolka“ sází zejména na hybridní pohon, GR Corolla dostala přeplňovaný zážehový tříválec o objemu 1,6 litru s kódovým označením G16E-GTS, což v praxi znamená nejvyšší výkon 224 kW (304,5 koně) a 370 Nm točivého momentu, který je přenášen skrze šestirychlostní manuál na všechna čtyři kola.
Oh la la a to není vše. Chytrá čtyřkolka zvládá dělit distribuci síly na nápravy v poměrech 60:40, 50:50 a 30:70 a to značí, že hothatch umí být spíše nedotáčivý, neutrální nebo více přetáčivý. Tady se, milí petrolheadi, začínají plnit vaše sny o univerzální káře na všechno.
Hmotnost vozu činí 1 474 kg, zejména díky použití hliníkové kapoty a předních dveřních panelů. Změny se však děly také v samotných základech vozu – na platformě – která je nyní pevnější a disponuje více sváry a větší měrou aplikovaného strukturálního lepidla. No zkrátka nejde jen o klasickou Corollu vylepšenou křídlem a motorem, inženýři Toyoty to vzali pěkně od píky.
Končíme? Kdepak, neb tuningem prošlo rovněž zavěšení, vzpěry MacPherson, vylepšeny byly taktéž pružiny, tlumiče a tyčky stabilizátoru. Vzadu najdete víceprvek (dvojitý lichoběžník) uzpůsobený pro pohon 4×4 a… Teď si držte klobouky, čepice nebo kšiltovky, samosvorný diferenciál bude k dispozici pro předek i zadek. Ano, to je cesta k motoristické nirváně…
Styk s vozovkou zajistí pneumatiky Michelin Pilot Sport 4, jež jsou obuté na 18palcových leskle černých discích. Brzdový systém zahrnuje mohutné drážkované odvětrávané kotouče vpředu (356 mm) se čtyřpístovými třmeny, zatímco vzadu pracují odvětrávané kotouče (297 mm) s dvoupístovými třmeny.
Design asi netřeba sáhodlouze popisovat, vždyť jej vidíte sami. Divoký sportovní bodykit obsahující agresivní přední nárazník, široké prahy, funkční větrací otvory a emblémy GR-Four.
Výfukový systém z nerezové oceli pak potěší třemi koncovkami a funkčním uspořádáním podporujícím optimální protitlak soustavy. Dále si nelze nevšimnout přítlačného křídla doplněného skromným difuzorem, který technici integrovali do černého nárazníku.
Přesuneme se do kabiny, kde na řidiče čeká 12,3palcový digitální přístrojový štít s otáčkoměrem a ukazatelem tlaku turba, zvoleného rychlostního stupně i vybraného režimu čtyřkolky. Jako doplněk slouží 8palcová středová obrazovka s cloudovou navigací a hlasovým asistentem reagujícím na pokyn „Hej Toyoto“.
Mimo digitalizace se můžete těšit na látková sportovní sedadla s kontrastním prošíváním, dále na sportovní volant, hliníkové pedály, šestici reproduktorů a rovněž na loga GR umístěná na hlavových opěrkách.
Okruhová edice pro začátek
Na oslavu uvedení GR Corolly se automobilka vytasila okruhovou edicí pojmenovanou Circuit Edition. Model nabídne vyboulenou kapotu s funkčními větracími otvory, kovanou střechu s uhlíkovými vlákny, masivní křídlo a červené brzdové třmeny.
Uvnitř edice se poté nachází kontrastně prošívané vyhřívané sedačky ze semiše a syntetické kůže, řadicí páka se závodním podpisem/přezdívkou (Morizo) prezidenta Toyoty (Akio Toyoda), prémiové hi-fi JBL, automatická klima a bezdrátová nabíječka mobilů.
Navzdory dynamické povaze GR vozu opět hraje prim bezpečnost, proto se už v základu dočkáte balíčku asistenčních systémů, který obsahuje např. předkolizní techniku s detekcí chodců, hlídače jízdních pruhů, adaptivní tempomat, čtení značek nebo automatické přepínání dálkových světel.
Dále se bavíme o monitoringu slepého úhlu, hlídači provozu za vozidlem, pomocníkovi pro rozjezd do kopce a o ročním předplatném on-line služby upozorňující na kolize, případně nabízející siliční asistenci nebo určení polohy odcizeného vozidla.
Hothatch se bude rodit ve specializované fabrice GR v Motomachi v Japonsku. I když továrna není úplně nová, už dala vzniknout legendárním modelům, jakými jsou třeba Lexus LFA nebo Toyota Supra A80. Zařízení je dle slov automobilky více zaměřeno na kvalitu a ruční práci než na výrobní kvantitu. A to zní skutečně nadějně.
Ceny budou oznámeny v nadcházejících měsících, nicméně je jisté, že tohle auto prostě chcete. Bohužel se ale vůz do Evropy pravděpodobně nedostane. Opakuji hlášení – Corolla GR do Evropy nejspíše nepřijde. Ne, nein, no, nie, non… A takhle bychom mohli pokračovat v řadě dalších cizích jazyků.
Vůz však poputuje do USA, odkud vám jej mohou dovézt nezávislí importéři, tedy ti chlapíci, kteří k nám běžně tahají ramky, dodge, camara, fordky nebo třeba corvetty. Pokud byste to přece jen nechtěli riskovat, můžete sáhnout po GR Yarisu. Není to sice takový raketomet jako GR Corolla, nicméně pokud vám stačí, že nebude přímo „pršet“, ale pouze (hodně) „kapat“? Pak neváhejte…