Článek
První plně elektrické SUV Toyoty, typ bZ4X, už vstoupilo na trh, stejně tak dvojče jménem Subaru Solterra. Lidé z automobilky pocházející z japonské Nagoji si však řekli, že podobný recept by mohl fungovat také v menším balení – a zhruba tak nějak ve zkratce vznikl tento koncept s názvem bZ Compact SUV.
Typ bZ Compact přirozeně bere všechny nové designové prvky, které už známe například z nového Priusu, takže na přídi vidíme dvě zakřivené svítilny propojené jedním světelným pruhem, což vůz opticky rozšiřuje. V porovnání s Priusem má však tento SUV-crossover o něco agresivnější design přední masky.
Při pohledu z profilu je dost patrné umístění kol prakticky až v rozích auta, oba převisy, jak přední, tak zadní, jsou tedy velmi krátké. Vizuálně díky tomu vůz působí vyváženým a souměrným dojmem, výhody jsou však i praktické – dlouhý rozvor napomáhá vnitřnímu prostoru z hlediska pohodlí a stabilitě zase z hlediska jízdních vlastností.
Střecha je napojena na zbytek karoserie skrz poměrně tenké A-sloupky pro lepší výhled z vozu, ty zadní už jsou podstatně silnější. Zvláštním designovým řešením je třetí brzdové světlo na střeše v podobě jakési ploutve. Hned za ním se nad zadním oknem tyčí spojler rozdělený do dvou segmentů. Široká a nízká zadní světla se zase tyčí nad zadním nárazníkem, který je téměř v jedné rovině s výrazným difuzorem, což záď opticky odlehčuje.
Pro designové „vyhlazení“ a lepší aerodynamiku se designéři rozhodli zapustit přední kliky do dveří, ty zadní jsou pak ukryté v C-sloupcích, takže bZ Compact působí dojmem, že jde o dvoudveřovou karoserii.
Toyota překvapivě ukázala i vzhled interiéru a tady asi nikoho z nás nepřekvapí futuristický design. Zajímavé však je, že Toyota šla také cestou minimalismu – celá kabina je prostá jakýchkoliv zbytečností či rušivých elementů. Vlastně je na pohled úplně prázdná.
Více na téma koncepty:
Před řidičem je široký osmihranný volant, za kterým vidíme přístrojový displej umístěný hodně vpřed až u spodní hrany čelního skla, který ční z přístrojové desky, podobně jako tomu je třeba u nového Priusu.
Středobodem kabiny je širokoúhlý displej infotainmentu, pod jeho spodní hranou je pak jednoduchý panel tlačítek, o kus níž se nachází sloupkovitý volič jízdních režimů.
V případě sériové výroby se v Nagoji počítá s palubním asistentem, využívajícím umělou inteligenci. Tento systém zvaný „Yui“ by umožňoval hlasové ovládání palubních systémů, přičemž jeho reakce by se projevovaly audiovizuálními efekty.
Toyota vzhledem k faktu, že jde stále jen o designové cvičení, bližší podrobnosti, například o pohonu, neuvádí. Je však docela dobře možné, že z tohoto konceptu „něco bude“. V Nagoji se netají tím, že kmen „bZ“ se bude nadále rozrůstat, kompaktní SUV by z hlediska prodejů tedy byl logický krok. Koneckonců už se prodává i typ bZ3, byť zatím jen Číně – ovšem dle slov automobilky se posléze dočká i zbytek světa.