Hlavní obsah

Tohle si dlouho užívat nebudeme: Porsche představilo Boxster Spyder RS s famózním atmosférickým šestiválcem a bez střechy

Foto: Porsche

Ultimativní verze Boxsteru se představila s 4,0l šestiválcem o výkonu 500 koní. Zvuk sonorního atmosférického motoru tak nefiltruje prakticky žádná zvuková izolace.

Skalní fanoušci značky uvítali rozhodnutí lidí z Zuffenhausenu nacpat jeden ze svých nejlepších motorů současnosti do kompaktního sporťáku Cayman, což se osvědčilo i komerčně. Teď se Porsche rozhodlo potěšit také fanoušky otevřeného nebe nad hlavou.

Článek

Že by modelům Boxster a Cayman slušel opravdu pořádný motor, bylo roky veřejným tajemstvím, přeplňované čtyřválce si totiž moc fanoušků nezískaly. V roce 2016 přišel parádní Cayman GT4 se šestiválcem z modelu 911 Carrera S, v nástupci 718 Cayman GT4 se objevil plochý šestiválec s rovnou 4 litry objemu. Přesto se zapálení nadšenci dlouho ptali, zda dojde i na plnotučnou verzi s motorem z 911 GT3. A dočkali jsme se, když vznikla vrcholná iterace Caymanu – model GT4 RS.

Že šlo ze strany Zuffenhausenu o správný krok, potvrzuje i výběr nejlepších aut roku 2022 jistého Jeremyho Clarksona. Nemluvě o vyprodaných kvótách a astronomických cenách tohoto modelu u překupníků. Ovšem co si budeme povídat, Cayman GT4 RS je okruhová pila stvořená k nekompromisním výkonům na okruhu, ideálně v Zeleném pekle. Ovšem v otevřeném dvojčeti 718 Boxster Spyder RS bude cílem jízda samotná spíš než nejrychlejší časy na kolo.

Hlavním lákadlem otevřené verze však bude zvuk. Díky absenci pevné střechy totiž atmosféricky plněný plochý šestiválec rozpoutá naprosto famózní vysokootáčkový orchestr – jde totiž o totéž pohonné ústrojí, které dělá velkou parádu ve verzi kupé. Čtyřlitr tedy stále dává plných 500 koní, díky čemuž i zrychlení z klidu na stovku trvá stejných 3,4 sekundy.

Foto: Porsche

Než k překonávání časů na okruhu bude Boxster Spyder RS ideální na projížďky opuštěnou krajinou, kterou zalije sonorním rachotem šestiválce. Nehrozí tak, že by si s Caymanem GT4 RS oba modely lezly do zelí.

Zdaleka však nedošlo jen na uříznutí zadních sloupků střechy. Spolu s nimi totiž zmizely i vstupy chladivého vzduchu k motoru, které tak musely být vytaženy na blatníky hned u uší posádky, zvukový zážitek tak bude hodně intenzivní. Střecha jako taková je navíc o 7,5 kg lehčí než u původního Boxsteru Spyder, v porovnání s elektrickou střechou civilního Boxsteru jde o úsporu celých 16 kg.

Dalším předmětem úprav byl podvozek. Lidé z Zuffenhausenu se moudře rozhodli nekompromisně tuhé, okruhové nastavení nahradit o něco civilnější variantou – došlo na měkčí uložení podvozku i tlumiče, adaptivní podvozek PASM však zůstává jako v případě verze kupé.

Měkčí odpružení bylo vykompenzováno snížením přítlačné síly – velké přítlačné křídlo z Caymanu GT4 RS se odebralo do věčných lovišť a bylo nahrazeno spoilerem ve stylu kachního ocasu. Tím značně klesl přítlak na zadní nápravě, takže inženýři za účelem aerodynamické vyváženosti ubrali trochu přítlaku i na přední nápravě – splitter předního nárazníku je tak o něco decentnější.

Jako v případě kupé tu jsou i nadále v základu karbon-keramické brzdy nebo titanový sportovní výfuk, lehoučká kola z hořčíkové slitiny jsou však za příplatek. V každém případě se Boxster Spyder RS rozburácí na maximální rychlost až 315 km/h za nezaměnitelného zvukového doprovodu vrcholícího v 9000 otáčkách za minutu.

Porsche uvádí, že nemá v plánu produkci omezit striktním počtem vyrobených kusů, připouští však jeden limitující faktor v podobě dostupnosti karbonových dílů. Ovšem ruku na srdce, s cenovkou 151 tisíc eur (cca 3,6 milionu Kč) model Boxster Spyder RS ani nikdy neměl být tuctovou záležitostí.

Které Porsche byste chtěli zaparkovat do garáže?
Původní Cayman GT4 RS
17,8 %
Nový Boxster Spyder RS
20,5 %
Když Porsche, tak jedině 911
61,7 %
Celkem hlasovalo 303 čtenářů.
Načítám