Článek
Ačkoli bychom podobný test zimních pneumatik dělali také velice rádi, tak na to vůbec nemáme kapacity a hlavně rozpočet. Německý autoklub ADAC má ale v tomhle více než padesátiletou tradici a jeho výsledky můžeme považovat za poměrně spolehlivé. I když se v minulosti objevily spekulace, že nadržuje domácím značkám (například na míru šitým podmínkám v testech), tak spousta testů z minulosti (ať už se bavíme o pneumatikách, nebo třeba spolehlivosti aut) ukazují spíše pravý opak.
Nám jde stejně hlavně o to, co ADAC naměřil, a s metrem snad nepodvádí, takže se můžeme podívat na to, jak si jednotlivé pneumatiky vedou, a udělat si obrázek sami. Každý se pak při nákupu stejně bude rozhodovat snad nejen podle ceny, ale také podle toho, jak si pneumatika vede v podmínkách, ve kterých bude nejčastěji jezdit. Lidé z měst a nížin asi budou koukat hlavně na vlastnosti na mokru, naopak motoristé bydlící na horách půjdou spíše po vlastnostech na sněhu.
ADAC pravidelně představuje testy dvou rozměrů a letos tomu nebylo jinak. Větší rozměr 225/45 R17 H jsme si už představili, druhým testovaným rozměrem byly pneumatiky 205/60 R16 H, které se používají na mnoha kompaktních SUV a crossoverech, jako je třeba Škoda Kamiq, Volkswagen T-Cross, Renault Captur nebo Dacia Sandero Stepway.
Nejlepší zimní pneumatiky 205/60 R16
Novou metodikou německého autoklubu ADAC jsme se už zabývali, tak to nebudeme rozpatlávat znovu. V následující tabulce uvedeme jen vybrané zjištěné hodnoty z testu zimních pneumatik, které jsou podle nás velice důležité. Samozřejmě přikládáme také typické známkování. Pokud chcete vidět všechno, například i odhadovanou životnost a hlučnost testovaných pneumatik, podívejte se na stránky ADACu. Uděláte mu tím radost, když už se s tím testem pro evropské motoristy dělal.
205/60 R16 | Celková známka | Sucho | Mokro | Zima | Eco | Brzdy sucho 100-0 km/h (m) | Brzdy mokro asfalt 80-0 km/h (m) | Brzdy mokro beton 80-0 km/h (m) | Akvaplanink km/h | Brzdy sníh 30-0 km/h (m) | Brzdy led 20-0 km/h (m) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dunlop Winter Sport 5 | 2,2 | 1,9 | 2,2 | 2,1 | 2,3 | 44,4 | 37,2 | 39,4 | 82,3 | 9,6 | 19,6 |
Michelin Alpin 6 | 2,2 | 2,0 | 2,4 | 2,3 | 2,0 | 43,0 | 36,4 | 38,9 | 81,5 | 10,5 | 19,5 |
Goodyear UltraGrip 9+ | 2,3 | 2,5 | 2,1 | 2,2 | 2,4 | 44,9 | 36,9 | 40,2 | 88,8 | 9,5 | 18,6 |
Continental WinterContact TS 870 P | 2,4 | 2,5 | 2,2 | 2,2 | 2,5 | 42,9 | 38,2 | 39,4 | 84,5 | 9,9 | 20,3 |
Hankook Winter i*cept RS3 | 2,4 | 2,5 | 2,2 | 1,8 | 2,8 | 44,8 | 36,9 | 38,7 | 85,5 | 9,5 | 19,7 |
Bridgestone BLIZZAK LM 005 | 2,4 | 2,5 | 1,8 | 2,2 | 3,1 | 43,7 | 35,2 | 36,4 | 86,4 | 9,6 | 21,0 |
Firestone WINTERHAWK 4 | 2,5 | 2,5 | 2,0 | 2,4 | 3,0 | 45,0 | 35,9 | 38,3 | 90,6 | 10,0 | 20,4 |
BFGoodrich G-FORCE WINTER 2 | 2,6 | 2,5 | 2,7 | 2,2 | 2,4 | 44,2 | 39,5 | 41,0 | 85,4 | 9,6 | 21,0 |
Fulda KRISTALL CONTROL HP 2 | 2,6 | 2,4 | 2,9 | 2,5 | 2,0 | 44,5 | 41,2 | 42,1 | 84,4 | 9,7 | 20,0 |
Kleber KRISALP HP3 | 2,8 | 3,0 | 2,6 | 2,4 | 2,4 | 44,3 | 38,5 | 40,5 | 86,2 | 9,5 | 21,8 |
Falken EUROWINTER HS02 | 3,0 | 2,2 | 2,5 | 3,1 | 2,7 | 41,4 | 38,5 | 38,6 | 83,2 | 11,4 | 20,3 |
Barum POLARIS 5 | 3,1 | 3,4 | 2,8 | 2,6 | 2,3 | 44,6 | 38,7 | 41,9 | 80,1 | 9,9 | 20,8 |
Vredestein Wintrac | 3,1 | 3,4 | 2,5 | 2,2 | 2,4 | 42,9 | 39,1 | 39,8 | 85,0 | 10,2 | 19,1 |
Uniroyal WinterExpert | 3,2 | 3,3 | 2,7 | 2,5 | 2,9 | 45,6 | 39,1 | 42,5 | 82,6 | 9,6 | 21,0 |
Lassa SNOWAYS 4 | 5,2 | 2,5 | 2,5 | 5,2 | 2,7 | 44,9 | 40,0 | 40,3 | 87,3 | 11,3 | 21,2 |
Austone ATHENA SP-901 | 5,3 | 4,0 | 5,3 | 1,7 | 3,1 | 43,2 | 45,6 | 45,1 | 69,1 | 9,5 | 21,4 |
Evropská zima není jen o sněhu a ledu
Jelikož bývá běžná evropská zima hlavně o mokru, tak se na hodnocení v těchto podmínkách klade poměrně velký důraz. Jednoznačně nejlepších výsledků na mokru dosáhla pneumatika Bridgestone Blizzak LM 005, u které byla změřena nejkratší brzdná dráha na obou typech mokrých povrchů. A zároveň si nevedla špatně ani na sněhu a suchu. Velice dobře si na mokru vedla také pneumatika Firestone Winterhawk, která nejlépe odolává akvaplaninku (jako jediná zvládla přes 90 km/h) a slušně si vedle i při brzdění na obou typech povrchů.
Velmi překvapivý je pak výsledek pneumatiky Austone Athena, jež v celém testu se známkou 5,3 propadla. V zimních podmínkách totiž dostala nejlepší známku ze všech testovaných, a to 1,7. I když nepředvedla nejlepší výkon na ledu, skvěle si vedla na sněhu. Výsledek jí ale pokazily vlastnosti na vodě, kdy jednoznačně nejhůře brzdila na mokru (o zhruba 7 metrů delší brzdná dráha než ostatní dobré pneumatiky) a nejhůře odolávala akvaplaninku (zvládla jen 69 km/h, zatímco jiné pneumatiky hodně přes 80 km/h).
Dalším propadákem v testu je pak pneumatika Lassa Snoways 4, která nezvládla testy v zimních podmínkách a dostala za ně známku 5,2. Na vodě to ještě šlo, i když i ona měla o něco horší výsledky než jiné pneumatiky. Ale nejhůře si vedla na brzdách na sněhu a ledu. V této disciplíně se ovšem nepředvedla moc dobře ani pneumatika Falken Eurowinter. Ovšem u Falkenu zase nutno říci, že si vedl dobře na suchu a slušně na vodě, takže výrobce asi ví, proč takovou gumu pojmenovat Eurowinter.
Pokud jde o vlastnosti na sněhu a ledu, tak kromě úplně poslední pneumatiky v testu, která zklamala na vodě, si velmi dobře vedly pneumatiky Hankook Winter i*cept RS3 a také vítězný Dunlop Winter Sport 5. Brzdnou dráhu na sněhu pak měly nejkratší pneumatiky Austone, Kleber, zmíněný Hankook a ještě Goodyear. Goodyear také nejlépe brzdil na ledu.