Hlavní obsah

Test zimních pneumatik 205/60 R16 na Škodu Kamiq a další malá SUV: Pneu s nejlepšími vlastnostmi na sněhu celkově propadla

Foto: Shutterstock/ LeManna

Před nadcházející zimou vždycky německý autoklub ADAC představí rozsáhlé testy nových zimních pneumatik. O rozměru 225/45 R17 jsme už psali, teď se pojďme podívat na to, jak si vedly nové zimní pneumatiky 205/60 R16.

Článek

Ačkoli bychom podobný test zimních pneumatik dělali také velice rádi, tak na to vůbec nemáme kapacity a hlavně rozpočet. Německý autoklub ADAC má ale v tomhle více než padesátiletou tradici a jeho výsledky můžeme považovat za poměrně spolehlivé. I když se v minulosti objevily spekulace, že nadržuje domácím značkám (například na míru šitým podmínkám v testech), tak spousta testů z minulosti (ať už se bavíme o pneumatikách, nebo třeba spolehlivosti aut) ukazují spíše pravý opak.

Nám jde stejně hlavně o to, co ADAC naměřil, a s metrem snad nepodvádí, takže se můžeme podívat na to, jak si jednotlivé pneumatiky vedou, a udělat si obrázek sami. Každý se pak při nákupu stejně bude rozhodovat snad nejen podle ceny, ale také podle toho, jak si pneumatika vede v podmínkách, ve kterých bude nejčastěji jezdit. Lidé z měst a nížin asi budou koukat hlavně na vlastnosti na mokru, naopak motoristé bydlící na horách půjdou spíše po vlastnostech na sněhu.

ADAC pravidelně představuje testy dvou rozměrů a letos tomu nebylo jinak. Větší rozměr 225/45 R17 H jsme si už představili, druhým testovaným rozměrem byly pneumatiky 205/60 R16 H, které se používají na mnoha kompaktních SUV a crossoverech, jako je třeba Škoda Kamiq, Volkswagen T-Cross, Renault Captur nebo Dacia Sandero Stepway.

Nejlepší zimní pneumatiky 205/60 R16

Novou metodikou německého autoklubu ADAC jsme se už zabývali, tak to nebudeme rozpatlávat znovu. V následující tabulce uvedeme jen vybrané zjištěné hodnoty z testu zimních pneumatik, které jsou podle nás velice důležité. Samozřejmě přikládáme také typické známkování. Pokud chcete vidět všechno, například i odhadovanou životnost a hlučnost testovaných pneumatik, podívejte se na stránky ADACu. Uděláte mu tím radost, když už se s tím testem pro evropské motoristy dělal.

205/60 R16Celková známkaSuchoMokroZimaEcoBrzdy sucho 100-0 km/h (m)Brzdy mokro asfalt 80-0 km/h (m)Brzdy mokro beton 80-0 km/h (m)Akvaplanink km/hBrzdy sníh 30-0 km/h (m)Brzdy led 20-0 km/h (m)
Dunlop Winter Sport 52,21,92,22,12,344,437,239,482,39,619,6
Michelin Alpin 62,22,02,42,32,043,036,438,981,510,519,5
Goodyear UltraGrip 9+2,32,52,12,22,444,936,940,288,89,518,6
Continental WinterContact TS 870 P2,42,52,22,22,542,938,239,484,59,920,3
Hankook Winter i*cept RS32,42,52,21,82,844,836,938,785,59,519,7
Bridgestone BLIZZAK LM 0052,42,51,82,23,143,735,236,486,49,621,0
Firestone WINTERHAWK 42,52,52,02,43,045,035,938,390,610,020,4
BFGoodrich G-FORCE WINTER 22,62,52,72,22,444,239,541,085,49,621,0
Fulda KRISTALL CONTROL HP 22,62,42,92,52,044,541,242,184,49,720,0
Kleber KRISALP HP32,83,02,62,42,444,338,540,586,29,521,8
Falken EUROWINTER HS023,02,22,53,12,741,438,538,683,211,420,3
Barum POLARIS 53,13,42,82,62,344,638,741,980,19,920,8
Vredestein Wintrac3,13,42,52,22,442,939,139,885,010,219,1
Uniroyal WinterExpert3,23,32,72,52,945,639,142,582,69,621,0
Lassa SNOWAYS 45,22,52,55,22,744,940,040,387,311,321,2
Austone ATHENA SP-9015,34,05,31,73,143,245,645,169,19,521,4

Evropská zima není jen o sněhu a ledu

Jelikož bývá běžná evropská zima hlavně o mokru, tak se na hodnocení v těchto podmínkách klade poměrně velký důraz. Jednoznačně nejlepších výsledků na mokru dosáhla pneumatika Bridgestone Blizzak LM 005, u které byla změřena nejkratší brzdná dráha na obou typech mokrých povrchů. A zároveň si nevedla špatně ani na sněhu a suchu. Velice dobře si na mokru vedla také pneumatika Firestone Winterhawk, která nejlépe odolává akvaplaninku (jako jediná zvládla přes 90 km/h) a slušně si vedle i při brzdění na obou typech povrchů.

Velmi překvapivý je pak výsledek pneumatiky Austone Athena, jež v celém testu se známkou 5,3 propadla. V zimních podmínkách totiž dostala nejlepší známku ze všech testovaných, a to 1,7. I když nepředvedla nejlepší výkon na ledu, skvěle si vedla na sněhu. Výsledek jí ale pokazily vlastnosti na vodě, kdy jednoznačně nejhůře brzdila na mokru (o zhruba 7 metrů delší brzdná dráha než ostatní dobré pneumatiky) a nejhůře odolávala akvaplaninku (zvládla jen 69 km/h, zatímco jiné pneumatiky hodně přes 80 km/h).

Dalším propadákem v testu je pak pneumatika Lassa Snoways 4, která nezvládla testy v zimních podmínkách a dostala za ně známku 5,2. Na vodě to ještě šlo, i když i ona měla o něco horší výsledky než jiné pneumatiky. Ale nejhůře si vedla na brzdách na sněhu a ledu. V této disciplíně se ovšem nepředvedla moc dobře ani pneumatika Falken Eurowinter. Ovšem u Falkenu zase nutno říci, že si vedl dobře na suchu a slušně na vodě, takže výrobce asi ví, proč takovou gumu pojmenovat Eurowinter.

Pokud jde o vlastnosti na sněhu a ledu, tak kromě úplně poslední pneumatiky v testu, která zklamala na vodě, si velmi dobře vedly pneumatiky Hankook Winter i*cept RS3 a také vítězný Dunlop Winter Sport 5. Brzdnou dráhu na sněhu pak měly nejkratší pneumatiky Austone, Kleber, zmíněný Hankook a ještě Goodyear. Goodyear také nejlépe brzdil na ledu.

Načítám