Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Začalo to v roce 2008 modelem Tesla Roadster, což byl vlastně jen Lotus Elise na baterky. Tehdy vysmívané auto, dnes sběratelská rarita s vysokou hodnotou. Od toho momentu vyjelo z bran několika továren automobilky již 6 milionů elektrických automobilů.
Není žádným překvapením, že jejím jubilejním vozem byl bestseller Model Y, který aktuálně platí za nejprodávanější auto nejen v Evropě, ale i na světě. Jen vloni totiž Tesla udala 1,23 milionu exemplářů tohoto modelu.
Každopádně tím by kolotoč rekordů nemusel končit, protože severoamerický výrobce plánuje najet na masivní produkci cybertrucků a klienty patrně i nadále bude zajímat modernizovaný Model 3 Highland. Navzdory očekáváním se letos ovšem nedočkáme faceliftovaného Modelu Y, jemuž se říká Juniper.
Vyjádření výrobce rovněž ukazují na to, že jeho fabriky nejedou na plný výkon, což není jen v případě berlínské Gigafactory například z důvodu výpadku výroby kvůli absenci dílů či útokům eko aktivistů, ale jednoduše proto, že továrny Tesly nenarazily na „omezovač otáček“.
Připomeneme, že výrobní kola výrobce se i tak točí rychle, protože milník čtyř milionů vyrobených vozů oslavila Tesla v březnu 2023, zatímco číslo pět milionů se rozsvítilo už v září 2023. Hranici 6 milionů překročila koncem března 2024, což značí konzistentní výrobní kapacitu, nicméně ta prý ještě naroste.
Hlavním konkurentem v závodu o lídra elektrifikace je čínský gigant BYD. Ten sice také nedávno oslavil jeden zajímavý milník, a dokonce vyšší než u Tesly, ale šlo „pouze“ o plug-in hybrid s pořadovým číslem 7 milionů. BYD však silně rozvíjí i modelovou řadu čistých elektromobilů, naposledy zaujal i extrémně levným modelem Seagull.
Na druhou stranu nad čínskými značkami všeobecně visí Damoklův meč v podobně možného represivního cla, což by jejich růst zpomalilo, zatímco elektrický vlak jménem Tesla expres by frčel dál.