Článek
Testy TÜV jsou povinnou kontrolou technické způsobilosti. Procházejí jimi všechna auta provozovaná na německých cestách každé dva roky. K zákazníkům, kteří vybírají nové auto, se tak relativně rychle dostanou obsáhlá a vcelku přesná data.
V rámci kontroly si inspektoři posvítí na komponenty podvozku - brzdy, řízení, odpružení, ale třeba i světla a plejádu dalších položek. Není to jednoduchý test, v průměru se nějaký problém najde na každém pátém autě.
Obzvlášť nelichotivý je výsledek v podání Tesly Modelu 3, kde se s poruchovostí potýká 14,2 % aut ve věku 2 až 3 roky, respektive 19,7 % vozů starých čtyři až pět let. V kategorii mladých aut je Model 3 suverénně nejhorší elektromobil, až s velkým odstupem za ním jsou Renault Zoe (8,9 %), Opel Corsa (8,3 %) a Volkswagen e-Up (7,5 %).
Organizace TÜV avizuje, že elektromobily mají často problém s brzdami a zavěšením, což jde ruku v ruce s jejich vysokou hmotností proti autům spalovacím. A protože elektromobil často rekuperuje, klasické brzdy se ke slovu nedostanou zas až tak často a nemají tedy potřebný „trénink“.
V kategorii aut od 2 do 3 let je na tom nejhůře Tesla (už druhý rok po sobě), ale co další auta? Ta už mají spalovací motor. Zvýšenou poruchovost u mladých ojetin eviduje Ford Mondeo (13,2 %), ale také jedna škodovka. Scala v této nelichotivé statistice drží podíl 11,8 %.
U aut od čtyř do pěti let je pořadí následující - Model 3 (19,7 %), VW Sharan (17,7 %) a BMW řady 5/6 (17,7 %). S rostoucím věkem je pak zvýšena i poruchovost. V kategorii šest až sedm let je na nechtěném prvním místě Dacia Dokker (26,5 %), kategorii se stářím dvanáct až třináct let vévodí Renault Twingo, kde už je podíl 41,5 %.
Na opačném spektru, tedy mezi nejspolehlivějšími auty, najdeme v kategorii 2 až 3 let Hondu Jazz (2,4 % závad), VW Golf Sportsvan (2,5 %) a Audi Q2 (2,6 %). Zajímavý kousek se objevuje u stáří čtyř až pěti let. Tady je na tom nejlépe Porsche 911 Carrera (3,1 %), následují VW Golf Sportsvan (3,6 %) a VW -Troc (4 %).