Hlavní obsah

Tesla nabídla svým zákazníkům, aby si vyzkoušeli autopilota. Po měsíčním testování si jej nekoupil prakticky nikdo

Foto: Jiří Čermák

Ačkoli jsou vozidla značky Tesla poměrně špičkovými elektromobily, nelze si nevšimnout řady kontroverzí, které se kolem nich a vlastně i šéfa automobilky Elona Muska motají. Jedním takovým obřím tématem je takzvané samočinné řízení pojmenované Full-Self Driving, které sice nedávno zlevnilo, ale ti, co systém vyzkoušeli, jej nakonec nekoupili.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

V březnu letošního roku začala automobilka Tesla nabízet svým severoamerickým zákazníkům měsíc bezplatného užívání svého autonomního řízení nazvaného Full-Self Driving (plně samočinné řízení).

Vše pochopitelně s vizí, že si jej lidé pořídí, což výrobce ještě podpořil slevou. Tento řídicí software (hardwarově jsou auta připravena), který u nás stojí 200 000 Kč, zlevnil ve Spojených státech z 12 000 dolarů (272 000 Kč) na 8 000 dolarů (182 000 Kč).

Předmětný a kulantně řečeno kontroverzní software byl nicméně několikrát příčinou různých nehod i nebezpečných situací, plus si řada uživatelů stěžuje na to, že technologie nefunguje tak, jak by měla.

Navíc je ono pojmenování vysoce matoucí, protože ve skutečnosti nejde o autonomní řízení třetí, čtvrté či páté úrovně, ale pouze o vylepšené řízení druhé úrovně podporované mapovými podklady a omezené řadou přísných předpisů, zejména pak v Evropě.

Foto: Lukáš Kukla

V Česku se funkce jmenuje schopnost plně autonomního řízení, stojí 200 000 Kč a v praxi je spíš nepoužitelná.

Bezplatná zkušební doba byla zajisté lákadlem pro mnohé severoamerické uživatele, kteří tuhle vychytávku zkusili, nicméně podle údajů o kreditních kartách získaných společností YipitData si Full-Self Driving nakonec zakoupila jen 2 % uživatelů z bezmála 3 500. To znamená, že zbylých 98 % zkoušejících se rozhodlo do systému nakonec neinvestovat.

A to je docela vysoké číslo vzhledem k tomu, že na technologii Full-Self Driving ředitel Tesly Elon Musk sází takřka všechny karty včetně prohloubení své pověsti „slibujícího pohádkáře“, jelikož představení plně autonomního robotaxi Cybercab plánuje na letošní srpen.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz to sice dotáhl na autonomní řízení třetí úrovně, nicméně pátý level vzdal. Prý to není možné, zatímco Musk na něj sází mnoho karet.

Na druhou stranu 3 500 uživatelů je poměrně malý vzorek, v Severní Americe je asi 1,8 milionu uživatelů tesel. Nejde tedy napsat, že by šlo o globální trend, ale rozhodně taková data stojí za zamyšlení.

Nakonec se sluší zmínit, že obdobnou techniku vylepšeného autonomního řízení druhé úrovně mají i konkurenční výrobci, a to většinou v ceně auta. Mercedes-Benz (pro Evropu) jsou spolu s Hondou (pro Japonsko) zatím nejdál, protože ti mají schváleno (byť omezeně) autonomní řízení třetí úrovně. Nicméně BMW už jim dýchá na záda se svojí sedmičkou a Ford s elektrickým Mustangem.

Načítám