Článek
Pokud jste někdy řídili Teslu S nebo Porsche Taycan Turbo S, moc dobře víte, že obě dvě jsou to extrémně rychlá auta, která však mají trochu rozdílný přístup. A je to přesně tak, jak asi čekáte – Tesla s americkým pasem i přístupem sází na hrubou sílu a drtivé zrychlení, německý Taycan je zase vycizelovaný precizní nástroj.
Pravda je taková, že Porsche Taycan zajelo svůj první rekord na Ringu ještě před svým odhalením. Za volantem předprodukčního prototypu seděl Lars Kern a Nürburgring zajel za 7 minut a 42 sekund. To bylo v srpnu 2019, trvalo to dva roky a Tesle to dalo spoustu práce, než v září 2021 její Model S Plaid zajel Ring za 7 minut a 35 sekundy. Nu a nyní je rekord zase v držení Porsche, verze Turbo S dostala vylepšený podvozek a nové ráfky a hned to jsou další dvě sekundy dole…
Auto, které rekord zajelo a které opět řídil Lars Kern, je v nabídce Porsche už nějaký ten pátek. S výjimkou závodních sedadel a ochranné klece, které jsou povinné při pokusech o rekord na kolo, byl elektromobil kompletně skladem a dokonce vážil stejně jako vůz, který najdete v showroomu. Novinkou je takzvaná sada výkonu, upravený systémem Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) a nové 21palcové ráfky obouvající pneumatiky Pirelli P Zero Corsa.
Balíček za 13 377 eur (325 000Kč) je k mání výlučně pro Taycan Turbo S 2023, jehož výroba byla zahájena jen před pár týdny. Sada je dodatečná montáž, která bude instalována na vozy poté, co majitel vůz převezme. Uvedená cena je včetně dopravy a DPH, přičemž důležité je zmínit, že její instalace nemá žádný vliv na záruku.
Jste nadšení a hned si chcete nejrychlejší sériově vyráběný elektromobil na Nürburgring koupit? Vězte, že byste s ním možná mohli jet ještě o trochu rychleji než Kern. Nevěříte? Pak se ještě podívejte na video… A dívejte se pozorně.
Tak co, všimli jste si toho taky? Na spoustě míst nejede auto naplno. Dole na videu je vidět, jak moc jezdec šlape na plyn a jak moc na brzdový pedál. A na některých místech nechává auto jen plachtit, někde jede jen na půl plynu. Je to většinou na dlouhých úsecích a ve vysokých rychlostech. Schwedenkreuz, Fuchsröhre, klesání k Adenau… Těch míst je překvapivě hodně. A není to kvůli limitnímu dojezdu, ale jízda naplno by nepochybně znamenala přehřátí celého systému a auto by samo zpomalilo.
Pro pilota to muselo být hodně limitní a muselo dát práci na tohle všechno myslet, ale jeho zkušenosti s rekordními koly na Ringu jsou bohaté a Porsche si jistě pohlídalo, aby dobře věděl, kde tlačit víc, a kde naopak ubrat, ty dvě sekundy mu nakonec na pár měsíců zase jistě stačí. Každopádně Taycan Turbo S mohl jet nepochybně rychleji, ale nebylo to vlastně technicky možné. Paradoxní.
Jisté je, že úplně nejrychlejším elektrickým autem na Severní smyčce je Nio EP9, které objelo Ring za 6 minut a 45 sekund již v květnu 2017. Jenže jich bylo vyrobeno jen šestnáct, a tak nemá status sériově vyráběného vozu.