Článek
Říká vám něco název Curtiss Motorcycles? Ani my jsme ho donedávna neznali, ale tohle jméno bychom si patrně měli zapamatovat, protože o něm v následujících letech dost možná hodně uslyšíme. Jde o výrobce elektrických motocyklů, který díky svým převratným vynálezům a jednomu pozoruhodnému patentu může být lídrem mezi výrobci elektrických motorek.
Přirovnání k automobilce Tesla se tak přímo nabízí – a to i proto, že firma Curtiss rovněž pochází z USA, konkrétně z města Leeds ve státě Alabama. Jejich první model s příznačným označením 1, respektive „The 1“, abychom byli přesní, nese designové prvky steampunku, byť pochopitelně není poháněn párou.
Elektrický pohon dává výkon 219 koní a výrobce slibuje dojezd až 192 km. Firma plánuje už v blízké budoucnosti vstoupit na trh a její velkou výhodou je fakt, že Curtiss 1 na trhu prakticky nemá přímého konkurenta. Alespoň tedy prozatím.
Název firmy je inspirován Glennem Curtissem. Tento motocyklový a letecký vynálezce z počátku 20. století přišel ve své době s řadou průkopnických technických řešení a svého času dokonce držel jednostopý rychlostní rekord s motorkou vlastní výroby poháněnou vidlicovým osmiválcem. Rekord byl platný v letech 1902-1930, tedy skoro třicet let!
Že jde firma Curtiss v jeho šlépějích, dokazuje i pozoruhodný patent - jde o soubor řešení zvaný Axis-Centered Design, což lze volně přeložit jako „konstrukce kolem středové osy“.
Elektromotor, hnací talíř, hnací hřídel, uložení kyvného ramene odpružení, gufero i kruhové uložení elektromotoru mají společný střed ve vertikální ose procházející středem kola. Alespoň to vyplývá z instruktážního videa, kde návrhář JT Nesbitt celý princip vysvětluje. Zjednodušeně řečeno je hnací ústrojí v jedné vertikální rovině s koaxiálním odpružením, středovou částí motoru, ložisky a guferem.
Na první pohled to tak nemusí působit, ale motorka The 1 od Curtiss Motorcycles využívá minimalismu za účelem co nejmenšího počtu komponentů. Proto inženýři z firmy Curtiss bedlivě zkoumají funkci a vlastnosti každého z komponentů a ty, které to umožňují, plní pokud možno více než jednu funkci. Údajně je takovýchto v konstrukci nějakých 75 %.
Například hnací hřídel se nachází hned na dvou místech – jednak pomáhá pohánět přední kolo, ale tentýž hřídel se nachází i v zadním kole, kde prochází skrz čepel nosníku, ložiska a gufero, díky čemuž otáčí i zadním kolem. Zadní kolo je potom poháněno řemenem, který roztáčí hnací talíř společně s kruhovým uložením motoru.
Celý princip je do značné míry tak jednoduchý, až je vlastně složitý a jeho tvůrci jej považují za „nejstabilnější konstrukci na dvou kolech“. Platforma je navíc modulární, takže ji v budoucnu lze využít ke stavbě dalších modelů nebo zakázkových motocyklů zadaných zákazníky.
Firma Curtiss pochopitelně není jediným výrobcem elektrických motorek, jejich patentovaná konstrukce však dost možná nejlépe těží z principu elektrického pohonu jako takového. Výrobce doufá, že se mu podaří předběhnout dobu podobným způsobem, jako se to podařilo kdysi automobilce Tesla.
Zájemci už nyní mohou posílat objednávky, případně i složit zálohu. Podle posledních informací začne výroba motocyklu The 1 někdy koncem letošního roku, první kousky se pak k zákazníkům mají dostat na přelomu jara a léta roku 2024.