Hlavní obsah

Tesla mezi motorkami: Elektromotorka z Ameriky s převratnou konstrukcí chce dobýt svět jedné stopy

Foto: Curtiss

Firma Curtiss by se mohla v dohledné době stát Teslou mezi výrobci motocyklů – jednak proto, že na trhu prakticky nemá srovnatelnou konkurenci, ale také proto, že má patent na pozoruhodný soubor konstrukčních řešení, který nemá obdoby.

Před zhruba 20 lety jen málokdo věřil tomu, že automobilka Tesla uspěje a že se její filozofie jednou prosadí. Dnes už pravdu známe a americký výrobce patří k lídrům na poli elektrické mobility. Teď se objevil jeden výrobce motorek, který by mohl být podobným průkopníkem…

Článek

Říká vám něco název Curtiss Motorcycles? Ani my jsme ho donedávna neznali, ale tohle jméno bychom si patrně měli zapamatovat, protože o něm v následujících letech dost možná hodně uslyšíme. Jde o výrobce elektrických motocyklů, který díky svým převratným vynálezům a jednomu pozoruhodnému patentu může být lídrem mezi výrobci elektrických motorek.

Přirovnání k automobilce Tesla se tak přímo nabízí – a to i proto, že firma Curtiss rovněž pochází z USA, konkrétně z města Leeds ve státě Alabama. Jejich první model s příznačným označením 1, respektive „The 1“, abychom byli přesní, nese designové prvky steampunku, byť pochopitelně není poháněn párou.

Elektrický pohon dává výkon 219 koní a výrobce slibuje dojezd až 192 km. Firma plánuje už v blízké budoucnosti vstoupit na trh a její velkou výhodou je fakt, že Curtiss 1 na trhu prakticky nemá přímého konkurenta. Alespoň tedy prozatím.

Foto: Curtiss

Curtiss plánuje začít s výrobou modelu The 1 koncem tohoto roku, pokud se zadaří, bude na jaře 2024 jen těžko hledat konkurenci.

Název firmy je inspirován Glennem Curtissem. Tento motocyklový a letecký vynálezce z počátku 20. století přišel ve své době s řadou průkopnických technických řešení a svého času dokonce držel jednostopý rychlostní rekord s motorkou vlastní výroby poháněnou vidlicovým osmiválcem. Rekord byl platný v letech 1902-1930, tedy skoro třicet let!

Že jde firma Curtiss v jeho šlépějích, dokazuje i pozoruhodný patent - jde o soubor řešení zvaný Axis-Centered Design, což lze volně přeložit jako „konstrukce kolem středové osy“.

Elektromotor, hnací talíř, hnací hřídel, uložení kyvného ramene odpružení, gufero i kruhové uložení elektromotoru mají společný střed ve vertikální ose procházející středem kola. Alespoň to vyplývá z instruktážního videa, kde návrhář JT Nesbitt celý princip vysvětluje. Zjednodušeně řečeno je hnací ústrojí v jedné vertikální rovině s koaxiálním odpružením, středovou částí motoru, ložisky a guferem.

Na první pohled to tak nemusí působit, ale motorka The 1 od Curtiss Motorcycles využívá minimalismu za účelem co nejmenšího počtu komponentů. Proto inženýři z firmy Curtiss bedlivě zkoumají funkci a vlastnosti každého z komponentů a ty, které to umožňují, plní pokud možno více než jednu funkci. Údajně je takovýchto v konstrukci nějakých 75 %.

Například hnací hřídel se nachází hned na dvou místech – jednak pomáhá pohánět přední kolo, ale tentýž hřídel se nachází i v zadním kole, kde prochází skrz čepel nosníku, ložiska a gufero, díky čemuž otáčí i zadním kolem. Zadní kolo je potom poháněno řemenem, který roztáčí hnací talíř společně s kruhovým uložením motoru.

Celý princip je do značné míry tak jednoduchý, až je vlastně složitý a jeho tvůrci jej považují za „nejstabilnější konstrukci na dvou kolech“. Platforma je navíc modulární, takže ji v budoucnu lze využít ke stavbě dalších modelů nebo zakázkových motocyklů zadaných zákazníky.

Firma Curtiss pochopitelně není jediným výrobcem elektrických motorek, jejich patentovaná konstrukce však dost možná nejlépe těží z principu elektrického pohonu jako takového. Výrobce doufá, že se mu podaří předběhnout dobu podobným způsobem, jako se to podařilo kdysi automobilce Tesla.

Zájemci už nyní mohou posílat objednávky, případně i složit zálohu. Podle posledních informací začne výroba motocyklu The 1 někdy koncem letošního roku, první kousky se pak k zákazníkům mají dostat na přelomu jara a léta roku 2024.

Načítám