Článek
Vypadá povědomě? No jistě, vždyť Fusilier se designově přímo inspiruje původním Grenadierem, ale když se podíváte pozorně, odhalíte drobné rozdíly – především ohlazené hrany (kapota, linie ramen nebo více skloněné čelní sklo), jemnější provedení detailů (čelní maska a nárazník, napůl skryté panty dveří atd.) a trochu jiné proporce (Fusilier bude o něco menší). Cílem designérů totiž bylo ponechat jasně rozeznatelné DNA drsného off-roadu, ale trochu vylepšit aerodynamiku vozu.
Ten největší rozdíl oproti Grenadieru je totiž odlišný pohon – místo benzinu nebo nafty bude všechna čtyři kola Fusilieru roztáčet elektřina. Ale nemusíte se děsit, sir Jim Ratcliffe na to chce jít chytře: Kromě čistě bateriového pohonu bude nabízet také kombinaci kompaktní baterie (nabíjené ze zásuvky) s malým a efektivním spalovacím motorem prodlužujícím dojezd (range extender). To by mělo zajistit svobodu a nezávislost, která je pro všechny v INEOSu důležitá – Fusilier tak totiž dojede mnohem dál, než jak dlouhou máte prodlužovačku k elektrické zásuvce.
VÍTE, ŽE…
Po roce od startu prodejů se výroba grenadierů stále rozjíždí do plných obrátek, kdy by z výrobní linky ve francouzském Hambachu mělo sjíždět 800-1000 aut měsíčně. V ČR se oficiálnímu dodavateli, plzeňské firmě Dajbych 4×4, za prvních pár měsíců podařilo prodat již přes 70 vozů.
Posted by Dajbych4X4 INEOS Grenadier on Tuesday, January 30, 2024
I přes odlišný pohon má však Fusilier stejné zadání jako Grenadier – jde o drsný off-road připravený odolat všem možným výzvám a nabízející široké možnosti využití. To ostatně vnímáte nejen z jeho sebevědomého postoje, ale vidíte to i na detailech v podobě ochranných panelů podvozku, terénních pneumatik, bočních nášlapů, bočních víceúčelových upínacích lišt nebo střešních ližin.
Stejně jako v případě Grenadieru, i s vývojem Fusilieru pomáhala rakouská Magna, která má dost zkušeností s návrhem a testováním G-Wagenu od Mercedesu a produkcí mnoha modelů s různou úrovní elektrifikace jejich pohonu.
Tak to máme první pohled na horkou novinku INEOSu, na další detaily si však musíme počkat až do letošního podzimu a na začátek výroby ještě déle – původně plánovaný start v roce 2026 automobilka kvůli přípravě ranger extender verze zřejmě nestihne, realističtější termín je tak polovina roku 2027.