Hlavní obsah

Teréňák pro osm lidí: Nový Land Rover Defender 130 nabízí stejné terénní schopnosti a něco navíc

Foto: Land Rover

Dobré zprávy – Land Rover Defender přichází v dosud nejdelší verzi 130, což nabídne více prostoru, přitom prostupnost terénem legendárního teréňáku zůstane zachována

Britská automobilka Land Rover rozšířila řady jednoho ze svých ikonických modelů, typu Defender. Po krátké verzi Defender 90 a prodloužené Defender 110 přichází „extra prodloužený“ Defender 130. Ten nabízí posezení až pro 8 cestujících – nebo po sklopení sedadel doslova obří kufr. Terénní schopnosti přitom zůstávají.

Článek

Legendární Land Rover Defender rozšiřuje řady! Po Defenderu 90 a 110 se hlásí do služby také delší verze 130, která nabídne sice stejný rozvor, avšak výrazně prodlouží karoserii. To přinese více prostoru na palubě a potenciálně i větší zavazadlový prostor.

Stejný rozvor, přesto více místa

Foto: Land Rover

Rozvor zůstal oproti Defenderu 110 (uprostřed) zachován, ale díky karoserii prodloužené o 340 mm nabízí „stotřicítka“ třetí řadu sedadel. Koho by však zajímal zejména větší kufr, není problém – k dispozici je kromě osmimístné také pětimístná verze

Karoserie nového Land Roveru 130 se totiž oproti verzi 110 prodloužila z 5 018 mm o 340 mm až na celkových 5 358 mm – rozvor náprav přitom zůstává stejných 3 022 mm. Díky typicky hranatým tvarům Defenderu vlastně nebylo prodloužení nikterak obtížné, navíc tu zbylo dost místa na třetí řadu sedadel – Defender 130 tak pojme až 8 cestujících.

Defender 110, který je teď z hlediska velikosti uprostřed, nabízí za druhou řadou sedadel 963 litrů místa. Velká část tohoto štědrého prostoru byla v modelu 130 využita k tomu, aby pojala právě třetí řadu sedadel. Tím pádem se kufr zmenšil na 389 litrů. Rozhodně však nemusí jít nutně o nevýhodu…

Cestující ve třetí řadě ale rozhodně nebudou strádat – stejně jako ostatní dvě řady sedadel, i ta třetí je vyhřívaná, přičemž i pro tuto řadu existuje varianta volitelné čtyřzónové klimatizace. Jako bonus má také své vlastní střešní okno. Sedadla druhé a třetí řady jsou potom oproti té první nepatrně vyvýšena.

Foto: Land Rover

Objem zavazadelníku třetí řada zmenšila na 389 litrů, ovšem po jejím sklopení dostanete 1 232 litrů „operačního“ prostoru. Se sklopením ještě prostřední řady sedadel pak prostor naroste na 2 291 litrů. Čtyřzónová klimatizace pak „dosáhne“ i na poslední řadu

Jenže na co je mi třetí řada, když potřebuji obří kufr? Tuto otázku si patrně položili také lidé od Land Roveru, a tak je nejdelší Defender 130 k mání i v klasické pětimístné variantě. V číslech to potom vypadá takto – osmimístný Defender 130 nabízí za druhou řadou sedadel 1 232 litrů zavazadlového prostoru, pětimístná verze si polepší zhruba o sto litrů s hodnotou 1 329 litrů. Pokud by se sklopila v obou případech i druhá řada sedadel, máme tu pak 2 291, respektive 2 516 litrů.

Odliší se i vzhledem

Foto: Land Rover

Barva Sedona Red bude k mání výhradně pro Land Rover Defender 130. Je také jednou ze tří variant startovací edice First Edition. Stupně výbavy jsou: HSE, X-Dynamic SE, X-Dynamic HSE, ale i vrcholná X

Zákazníci si budou moci vybrat volitelnou barvu Sedona Red, která je vyhrazena pouze pro Defender 130, velký displej o úhlopříčce 11,4 palce je potom ve standardu napříč celým spektrem verze 130, totéž platí i pro vzduchový podvozek Air Ride.

Motorizace

Foto: Land Rover

Pořád je v nabídce pestrá paleta motorů, a to jak benzinových, tak naftových. Benzinový dvoulitr lze (volitelně) doplnit o plug-in hybrid, benzinový třílitr je pak k mání výhradně s mild-hybridní asistencí. Naftový dvoulitr je ve dvou výkonových variantách, nechybí ani třílitr

Nabídka motorů zůstává v podstatě stejná – nabídku otevírá přeplňovaný benzinový dvoulitr P300, ten je k mání také s plug-in hybridním systémem pod označením P400e. Pod označením P400 se pak ukrývá 3,0l řadový šestiválec, kterému asistuje pro změnu mild-hybridní systém. Pro fajnšmekry tu však pořád je 5,0l osmiválec s kompresorem.

Naftové motory zastupuje 2,0l diesel P200, případně posílená verze P240, třílitrový šestiválec je potom k mání ve verzích D200, D250 a D300 s asistencí mild-hybridu – číslovka v názvu potom vždy označuje výkon v koňských silách.

Terénní schopnosti zůstaly zachovány

Foto: Land Rover

Terénní schopnosti zůstávají pro Land Rover Defender 130 prakticky stejné. Světlá výška, brodivost, přední nájezdový úhel a přechodový úhel jsou stejné, nepatrně se vzhledem k delší zádi zmenšil jen zadní nájezdový úhel

Jednoho jistě napadne, jak se karoserie a nějaká ta hmota navíc projeví na prostupnosti terénem, odpověď zní: minimálně. Tady je tedy důležité vědět, že světlá výška je i nadále 22 až 29 cm, maximální brodivost i nadále zůstává až 90 cm. Přední nájezdový úhel zůstal nezměněn, tedy 30 až 38 stupňů, přejezdový úhel zůstal na 22 až 28 stupních a zmenšil se pouze zadní nájezdový úhel, a to na 28,5 stupně.

Nechybí speciální edice

Při odstartování prodeje nejdelšího Defenderu budou k mání také tři varianty speciální „uvítací“ edice, prozaicky zvané First Edition.

Jmenovitě půjde o Fuji White s bílým lakem exteriéru, bílou kůží Oyster Full Windsor s dekorativním obložením palubní desky ze světlé dubové dýhy. Varianta Sedona Red nabízí kromě (pro Defender 130) jedinečné červené barvy exteriéru černou kůži Ebony doplněnou o „kouřovou“ dubovou dýhu. Poslední verze First Edition se nazývá Carpathian Grey a kombinuje šedou barvu exteriéru s hnědou kůží a obložení z ořechu.

A co cena?

České ceny (prozatím) neznáme, V Británii však Defender 130 začíná na částce 73 895 liber, což je v přepočtu nějakých 2,14 milionu korun, vyšší motorizace a stupně výbavy však nebudou mít problém překonat třímilionovou hranici.

Načítám