Článek
Legendární Land Rover Defender rozšiřuje řady! Po Defenderu 90 a 110 se hlásí do služby také delší verze 130, která nabídne sice stejný rozvor, avšak výrazně prodlouží karoserii. To přinese více prostoru na palubě a potenciálně i větší zavazadlový prostor.
Stejný rozvor, přesto více místa
Karoserie nového Land Roveru 130 se totiž oproti verzi 110 prodloužila z 5 018 mm o 340 mm až na celkových 5 358 mm – rozvor náprav přitom zůstává stejných 3 022 mm. Díky typicky hranatým tvarům Defenderu vlastně nebylo prodloužení nikterak obtížné, navíc tu zbylo dost místa na třetí řadu sedadel – Defender 130 tak pojme až 8 cestujících.
Defender 110, který je teď z hlediska velikosti uprostřed, nabízí za druhou řadou sedadel 963 litrů místa. Velká část tohoto štědrého prostoru byla v modelu 130 využita k tomu, aby pojala právě třetí řadu sedadel. Tím pádem se kufr zmenšil na 389 litrů. Rozhodně však nemusí jít nutně o nevýhodu…
Cestující ve třetí řadě ale rozhodně nebudou strádat – stejně jako ostatní dvě řady sedadel, i ta třetí je vyhřívaná, přičemž i pro tuto řadu existuje varianta volitelné čtyřzónové klimatizace. Jako bonus má také své vlastní střešní okno. Sedadla druhé a třetí řady jsou potom oproti té první nepatrně vyvýšena.
Jenže na co je mi třetí řada, když potřebuji obří kufr? Tuto otázku si patrně položili také lidé od Land Roveru, a tak je nejdelší Defender 130 k mání i v klasické pětimístné variantě. V číslech to potom vypadá takto – osmimístný Defender 130 nabízí za druhou řadou sedadel 1 232 litrů zavazadlového prostoru, pětimístná verze si polepší zhruba o sto litrů s hodnotou 1 329 litrů. Pokud by se sklopila v obou případech i druhá řada sedadel, máme tu pak 2 291, respektive 2 516 litrů.
Odliší se i vzhledem
Zákazníci si budou moci vybrat volitelnou barvu Sedona Red, která je vyhrazena pouze pro Defender 130, velký displej o úhlopříčce 11,4 palce je potom ve standardu napříč celým spektrem verze 130, totéž platí i pro vzduchový podvozek Air Ride.
Motorizace
Nabídka motorů zůstává v podstatě stejná – nabídku otevírá přeplňovaný benzinový dvoulitr P300, ten je k mání také s plug-in hybridním systémem pod označením P400e. Pod označením P400 se pak ukrývá 3,0l řadový šestiválec, kterému asistuje pro změnu mild-hybridní systém. Pro fajnšmekry tu však pořád je 5,0l osmiválec s kompresorem.
Naftové motory zastupuje 2,0l diesel P200, případně posílená verze P240, třílitrový šestiválec je potom k mání ve verzích D200, D250 a D300 s asistencí mild-hybridu – číslovka v názvu potom vždy označuje výkon v koňských silách.
Terénní schopnosti zůstaly zachovány
Jednoho jistě napadne, jak se karoserie a nějaká ta hmota navíc projeví na prostupnosti terénem, odpověď zní: minimálně. Tady je tedy důležité vědět, že světlá výška je i nadále 22 až 29 cm, maximální brodivost i nadále zůstává až 90 cm. Přední nájezdový úhel zůstal nezměněn, tedy 30 až 38 stupňů, přejezdový úhel zůstal na 22 až 28 stupních a zmenšil se pouze zadní nájezdový úhel, a to na 28,5 stupně.
Nechybí speciální edice
Při odstartování prodeje nejdelšího Defenderu budou k mání také tři varianty speciální „uvítací“ edice, prozaicky zvané First Edition.
Jmenovitě půjde o Fuji White s bílým lakem exteriéru, bílou kůží Oyster Full Windsor s dekorativním obložením palubní desky ze světlé dubové dýhy. Varianta Sedona Red nabízí kromě (pro Defender 130) jedinečné červené barvy exteriéru černou kůži Ebony doplněnou o „kouřovou“ dubovou dýhu. Poslední verze First Edition se nazývá Carpathian Grey a kombinuje šedou barvu exteriéru s hnědou kůží a obložení z ořechu.
A co cena?
České ceny (prozatím) neznáme, V Británii však Defender 130 začíná na částce 73 895 liber, což je v přepočtu nějakých 2,14 milionu korun, vyšší motorizace a stupně výbavy však nebudou mít problém překonat třímilionovou hranici.