Hlavní obsah

Tento druh pohonu u nás letos zažije raketový vzestup. Zjistěte, zda je vhodný i pro vás

Foto: Toyota Česká republika

Plug-in hybridy jsou tu s námi už pěkných pár let. Vnímáme je především jako ideální kompromis pro někoho, kdo se nebrání elektroautu, ale pořád chce mít jistotu dlouhého dojezdu s klasickým spalovákem. Letos by se však hybridy do zásuvky mohly stát atraktivní volbou i po stránce ceny.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

V letošním roce se totiž automobilky musejí vypořádat s dalším zpřísněním emisních limitů. A protože je vzestup elektroaut na českém trhu pořád hodně pozvolný, o slovo by se mohly přihlásit právě plug-in hybridy. Značky je zkrátka potřebují prodat, aby šly flotilové emise dolů. Proto se letos můžeme těšit na plejádu akčních slev a zvýhodnění.

Zájemci o nové auto tak nebudou muset tolik řešit cenu (rozdíly mezi standardním full-hybridem a plug-in hybridem se setřou na minimum), ale spíše to, který typ pohonu je pro ně vhodnější. Patříte mezi ideální kandidáty na plug-in hybrid i vy? Mrkněte na náš přehled níže.

Foto: Toyota Česká republika

V loňském roce tvořily plug-in hybridy na českém trhu zhruba 2,5 % registrací, zatímco elektromobily skoro jednou tolik. Jejich prodej byl však podpořen dotací, naopak současná situace hraje do karet hybridům do zásuvky.

Denně najezdím desítky kilometrů

Velkou výhodou plug-in hybridů je, že drtivé většině uživatelů stačí plně nabitá baterie k pokrytí každodenních cest. Námi dlouhodobě testovaná Toyota Prius má například kombinovaný elektrický dojezd až 86 kilometrů, respektive 110 kilometrů ve městě. To už je slušná porce nejen pro cestu do práce, ale i další popojíždění.

Že najednou potřebujete naléhavě odvézt tchyni přes celou republiku? Žádný problém, pořád máte k dispozici plnohodnotný spalovací motor a nádrž benzinu. Je-li plug-in hybrid natankovaný do plna, zvládne bez zastavení podobnou vzdálenost jako tradiční spalovák.

Dlouhodobý test Toyoty Prius PHEV.Video: Garáž.cz

Mám možnost nabíjet doma

To není nutně podmínka, ale domácí nabíjení v podobě wallboxu vám život s plug-inem rozhodně zjednoduší. Drtivá většina totiž nedisponuje DC rychlonabíjením, ale pomalejším AC nabíjením ideálním přes noc nebo když jste zrovna v práci.

Využít ale samozřejmě můžete i síť veřejných dobíječek, které konektorem (někdy i kabelem) pro AC nabíjení disponují. Nejnovější plug-in hybrid z řad Toyoty v podobě crossoveru C-HR se nabíjí výkonem 6,6 kW, takže se jeho 13,6kWh baterie doplní za necelé dvě hodinky. Využít samozřejmě můžete i klasickou domácí zásuvku, v takovém případě to zabere asi šest hodin. Pořád to tedy bezpečně stihnete přes noc.

Foto: Toyota Česká republika

Toyota Prius dokonce nabízí možnost vlastního solárního panelu na střeše, který za slunného dne může zvýšit dojezd plug-in hybridu až o osm kilometrů!

Výhody elektromobilu…

S plug-in hybridem se pojí i velká většina výhod, které známe z elektromobilů. A nemyslíme tím jen solidní výkon (vyšší než u klasických hybridů) a odpich z místa, ale i uživatelský komfort.

Když má plug-in v baterii dostatek energie, můžete si jej – stejně jako elektromobil – na dálku vyhřát, případně vychladit, abyste před startem cesty přišli do „hotového“. Všechno se ovládá snadno a intuitivně prostřednictvím oficiální aplikace Toyoty pro chytré telefony. Tam lze kromě jiného zkontrolovat i aktuální stav nabití.

Foto: Toyota Česká republika

Zapnout v zimě topení z pohodlí kavárny a přijít do vyhřátého auta? Žádný problém!

… ale bez dojezdové úzkosti

Tím tak trochu navazujeme na vůbec první bod. Zatímco majitelé elektromobilů jsou při delších cestách odkázaní na dobíjecí stanice, plug-in hybrid stačí dotankovat u čerpačky, které najdete na každém rohu, a ještě jste odbaveni rychleji.

Plug-in hybridy Toyoty navíc těží z letitého know-how japonských inženýrů. Když se takové auto vybije, pořád funguje jako klasický hybrid. A rozhodně to není jen marketingová formulka. Náš dlouhodobý Prius umí i s vybitou baterkou jezdit se spotřebou mezi 5 a 6 l / 100 km, a to nám nejsou cizí ani dálnice.

Foto: Toyota Česká republika

Máte-li dobito, jezdí plug-in hybrid se spotřebou 0 až 2 litry na 100 km. Záleží, jak těžkou nohu máte a kolikrát se spalovací motor musí přihlásit o slovo.

A co cena?

Potenciální zájem zákazníků o plug-in hybridy v poslední době ztroskotal hlavně na pořizovací ceně. Hybrid do zásuvky sice není tak drahý jako elektromobil, ve srovnání se spalovacím motorem či klasickým hybridem se ale za všechnu tu techniku navíc něco připlácelo.

Jak jsme však avizovali v úvodu, letos se vzhledem ke zpřísňujícím emisním limitům očekává dramatické snížení cen, které má prodeje plug-in hybridů nakopnout. Příplatek ve srovnání s full-hybridem tedy bude minimální, ale benefity pramenící z jeho pořízení násobně vyšší. Nechme se překvapit, až se značky vytasí s prvními akčními nabídkami, něco nám říká, že to nebude dlouho trvat. Proto i v dalších dnech pečlivě sledujte Garáž.cz!

Načítám