Článek
Nejprodávanějším autem Evropy v loňské roce sice byla Dacia Sandero, ale v těsném závěsu za ní byl Renault Clio (poprvé se celý rok nabízel v modernizované verzi), což je pro francouzskou značku vynikající úspěch. Letos navíc na trh dorazí jeho elektrický nástupce, který nehledí do daleké budoucnosti, ale má přitáhnout davy už dnes.
Původní Renault 5 se zrodil v 70. letech v důsledku energetické krize a velkých změn ve společnosti, jeho elektrifikovaný nástupce přichází o půl století později v podobné situaci. A má našlápnuto k podobnému úspěchu (původní verze se prodalo přes 9 milionů kusů) – myslíme si to nejen my, když jsme se s ním svezli, ale shodují se i odborníci z celé Evropy, kteří ho zvolili Autem roku 2025. Pro Renault je to už osmý triumf v této anketě celkově a druhý v řadě (loni vyhrál skvělý Scenic E-Tech).
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_m2_A/kPX8laQTIiBS7bATS2jxb/9f86.jpeg?fl=cro,0,0,4096,2731%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Nový Renault 5 E-Tech jste už mohli vidět na podzim na pražském e-Salonu.
Renault 5 E-Tech je totiž nejen obrovským sympaťákem se svým retro-futuristickým designem a zářivými laky, ale je také vynikajícím malým autem – kompaktním, přitom dostatečně prostorným, dobře vybaveným, ale prostým zbytečností, praktickým i zábavným na řízení, skromným a poměrně dostupným. Tedy ne, že by základní částka 675 tisíc korun byla kdovíjaká láce, ale na malý elektromobil je to dobrá cena (navíc příští rok dorazí ještě lacinější Twingo) a R5 je stále o velký kus levnější než srovnatelní konkurenti.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_m2_A/nOyK4m0UavDe8LZfkzQrE/89df/renault-5.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1501%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Malej, ale šikovnej. Nová elektrická „pětka“ se Renaultu moc povedla, malá auta prostě umí na jedničku.
Letos ho navíc doplní technicky shodná, mírně zvýšená verze (crossover) a o trochu větší a praktičtější verze pojmenovaná Renault 4 E-Tech. Ano, uhodli jste, znovu jde o oživení kompaktní legendy z 60. let v elektrické podobě a se stylovým retro-futuristickým designem. Vsadím se, že z něj také bude hit.
Větší a praktičtější Renault 4 by se také mohl stát hitem, stejně jako jeho předchůdce, který se ve výrobě udržel přes tři dekády.
Tyto nové dva elektromobily (R5 a R4) jsou zatím nejzářivějšími produkty čtyřleté strategie Renaulution, která značku vytáhla z červených čísel do černých díky nejmodernější paletě osobních vozů na trhu. Modernizované menší modely (Clio, Captur a Arkana) spolu s menšími (Symbioz) i většími novinkami (Austral, Espace, Rafale) a elektromobily (Megane, Scenic, R5 a blížící se R4) se na trhu perfektně uchytily a navzájem se doplňují. Renault si tak na evropském trhu polepšil o 3,3 % (takže rostl 2× rychleji než trh) a v ČR dokonce o 16 % (včetně užitkových aut na 8 736 prodaných vozů).
Letošek bude pro všechny automobilky na evropském trhu náročný, ale Renault má díky široké modelové paletě cílící hlavně na rozumné zákazníky a atraktivní nabídce dostupných elektrických aut poměrně dobře našlápnuto na další úspěšný rok. Držíme palce!