Článek
Nejprodávanějším autem Evropy v loňské roce sice byla Dacia Sandero, ale v těsném závěsu za ní byl Renault Clio (poprvé se celý rok nabízel v modernizované verzi), což je pro francouzskou značku vynikající úspěch. Letos navíc na trh dorazí jeho elektrický nástupce, který nehledí do daleké budoucnosti, ale má přitáhnout davy už dnes.
Původní Renault 5 se zrodil v 70. letech v důsledku energetické krize a velkých změn ve společnosti, jeho elektrifikovaný nástupce přichází o půl století později v podobné situaci. A má našlápnuto k podobnému úspěchu (původní verze se prodalo přes 9 milionů kusů) – myslíme si to nejen my, když jsme se s ním svezli, ale shodují se i odborníci z celé Evropy, kteří ho zvolili Autem roku 2025. Pro Renault je to už osmý triumf v této anketě celkově a druhý v řadě (loni vyhrál skvělý Scenic E-Tech).

Nový Renault 5 E-Tech jste už mohli vidět na podzim na pražském e-Salonu.
Renault 5 E-Tech je totiž nejen obrovským sympaťákem se svým retro-futuristickým designem a zářivými laky, ale je také vynikajícím malým autem – kompaktním, přitom dostatečně prostorným, dobře vybaveným, ale prostým zbytečností, praktickým i zábavným na řízení, skromným a poměrně dostupným. Tedy ne, že by základní částka 675 tisíc korun byla kdovíjaká láce, ale na malý elektromobil je to dobrá cena (navíc příští rok dorazí ještě lacinější Twingo) a R5 je stále o velký kus levnější než srovnatelní konkurenti.

Malej, ale šikovnej. Nová elektrická „pětka“ se Renaultu moc povedla, malá auta prostě umí na jedničku.
Letos ho navíc doplní technicky shodná, mírně zvýšená verze (crossover) a o trochu větší a praktičtější verze pojmenovaná Renault 4 E-Tech. Ano, uhodli jste, znovu jde o oživení kompaktní legendy z 60. let v elektrické podobě a se stylovým retro-futuristickým designem. Vsadím se, že z něj také bude hit.
Větší a praktičtější Renault 4 by se také mohl stát hitem, stejně jako jeho předchůdce, který se ve výrobě udržel přes tři dekády.
Tyto nové dva elektromobily (R5 a R4) jsou zatím nejzářivějšími produkty čtyřleté strategie Renaulution, která značku vytáhla z červených čísel do černých díky nejmodernější paletě osobních vozů na trhu. Modernizované menší modely (Clio, Captur a Arkana) spolu s menšími (Symbioz) i většími novinkami (Austral, Espace, Rafale) a elektromobily (Megane, Scenic, R5 a blížící se R4) se na trhu perfektně uchytily a navzájem se doplňují. Renault si tak na evropském trhu polepšil o 3,3 % (takže rostl 2× rychleji než trh) a v ČR dokonce o 16 % (včetně užitkových aut na 8 736 prodaných vozů).
Letošek bude pro všechny automobilky na evropském trhu náročný, ale Renault má díky široké modelové paletě cílící hlavně na rozumné zákazníky a atraktivní nabídce dostupných elektrických aut poměrně dobře našlápnuto na další úspěšný rok. Držíme palce!