Hlavní obsah

TDI od Volkswagenu mohou spalovat naftu z odpadních surovin

Foto: Jakub Deml

Emise se nemusí snižovat jen bezhlavou podporou elektromobilů, využít se dají i stávající technologie spalovacích motorů. Volkswagen u motorů TDI (Turbocharged Direct Injection) nabídne možnost spalovat parafinické motorové nafty dle evropské normy EN 15940. Úspora oxidu uhličitého je velice razantní, podle automobilky 70 až 95 procent v porovnání s konvenční naftou.

Článek

To, že naftové motory teoreticky dovedou jezdit na cokoliv, co je tekuté a dovede se vznítit, je všeobecně známo. Ale pochopitelně to platí jen u starých dieselů s nepřímým vstřikováním. Takové mohou jezdit třeba na nový či použitý olej, který běžně koupíte v supermarketu.

Biopaliva nejsou na evropském trhu žádnou novinkou, povinně jsou v Evropě do pohonných hmot přimíchávány biosložky od roku 2007. Myslíme teď ten prokletý řepkový nebo palmový olej, jenž podle mnohých odborníků žádnou ekologii nepřináší, ba naopak. Mnohem větší smysl dává například využívání použitých olejů z kuchyní, případně dalších odpadních surovin.

Příkladem parafinické motorové nafty je takzvaný HVO (Hydrotreated Vegetable Oil - hydrogenované rostlinné oleje). Ty se vyrábějí z biologických zbytků a odpadů - typicky to jsou použité oleje z kuchyně, které se po reakci s vodíkem přeměňují na uhlovodíky a následně se v jakémkoliv poměru přimíchávají do nafty. To se poslední dva roky děje běžně.

I klasická nafta s příměsí hydrogenovaných rostlinných olejů je kvalitnější než běžná nafta - má lepší nízkoteplotní vlastnosti s bodem filtrovatovatelnosti až minus 40 stupňů Celsia, výrazně nižší obsah síry i větší cetanové číslo. Obvykle je HVO v naftě 30 procent (například Verva Diesel). Takováto nafta navíc neobsahuje methylestery kyselin z řepkového oleje, zkráceně MEŘO. Toto prémiové palivo je o cca 3 koruny dražší než běžná nafta.

Ještě více bionafty

Volkswagen nyní oznámil (a musíme říci, že je nám to sympatické), že se bude věnovat nejenom vývoji elektromobilů, ale nezanevře ani na spalovací motory. Dává to jednoznačný smysl, v některých situacích je, a patrně ještě hodně dlouho bude, vznětový motor tou nejlepší volbou. Německý koncern nyní oficiálně potvrdil, že jeho TDI motory, vyrobené od června letošního roku, smí využívat parafinickou naftu.

Všechna nová čtyřválcová TDI od Volkswagenu jsou tak schválena pro provoz s parafinickými motorovými naftami podle evropské normy EN 15940. Tady je důležité zmínit, že všechny ostatní diesely, tedy i ten váš, který máte v Octavii, mohou běžně tankovat palivo dle normy EN 590 - takže můžete tankovat například onu naftu s obchodním označením Verva Diesel, kde je rostlinná či chcete-li odpadní složka pouhou příměsí. U parafinické nafty (norma EN 15940) může být tato složka zastoupena v libovolném poměru, teoreticky až ze sta procent.

Podle Volkswagenu by se v průběhu příštích deseti let mohl zvýšit podíl biopaliva typu HVO na prodejích nafty až na 20 či 30 procent. Samotná automobilka si neklade malé cíle a v roce 2050 by chtěla být uhlíkově neutrální.

Vzhledem k tomu, že motory TDI jsou v rámci koncernu totožné, předpokládáme, že použití HVO brzy potvrdí i další značky koncernu Volkswagen včetně domácí Škody Auto. Pak už jde jenom o to, aby ji zájemci měli kde natankovat.

Související témata:
Načítám