Hlavní obsah

Tatrou proti ohni: Čeští hasiči mají novou cisternu, pojme 9000 litrů vody a odolá teplotě 1000 °C

Foto: HZS Středočeského kraje

Hasiči, hrdinové všedního dne, bez kterých si naše fungování snad ani neumíme představit. Tito muži a ženy ve zbrani proti ohni se aktuálně dočkali nové mechanizované posily. Na základech Tatry T815-7 Force k nim dorazila velkoobjemová cisterna CAS 30 s výkonem 442 koní, která pojme 9000 litrů vody a díky novému zbarvení září jako ranní slunce.

Článek

Dnes asi každý ví, že hasiči nebojují jen proti ohni, ale také zasahují u dopravních nehod, zachraňují koťátka ze stromů a vykonávají řadu dalších užitečných činností. Čas od času však tito muži a ženy v nehořlavé zbroji potřebují vystřídat, stejně tak jejich technika. A právě jeden svěží mechanický kousek dostali do užívání profesionální požárníci z Mělníku.

Foto: HZS Středočeského kraje

Základem modelu je Tatra T815-7 Force na terénním podvozku.

Výchozím modelem je dobře známá Tatra T815-7 Force, v jejíž útrobách pracuje vzduchem chlazený 12,7litrový osmiválec EURO 5 o výkonu 442 koňských sil. O přenos krouťáku na všech šest kol se stará samočinná převodovka Allison s hydrodynamickým měničem, přičemž v rámci průchodnosti krajinou přijde vhod nápravová uzávěrka a mezinápravové uzávěrky.

Protože je speciál nazvaný CAS 30 postavený na terénním podvozku, disponuje také možností zvýšení světlé výšky o 90 mm proti standardu, a také snížením výchozí světlosti o 120 mm. Brodivost modelu dosahuje 1,2 metru a v rámci dodatečné ochrany podvozku byly na rozvodech paliva, tlakového vzduchu a elektroinstalace instalovány speciální návleky. Díky tomu tatrovka standardně odolá teplotám do 200 °C, po dobu 15 minut dokonce až 1000 °C!

Foto: HZS Středočeského kraje

Vzadu se nachází řídící centrum nástavby.

Jádrem nástavby je vodní nádrž o objemu 9000 litrů a nádrž pro pěnidlo, kam se vejde 540 litrů této látky. Čerpadlo zvládne při tlaku 1 MPa přenést až 3000 litrů za minutu, případně 250 litrů za minutu při tlaku 4 MPa.

Čtyřmístné klimatizované auto má rovněž dvě hasicí lafety – jednu nahoře na nástavbě a druhou vpředu na nárazníku. Celá nástavba je řízená softwarem nazvaným Firetruck control system a zahrnuje také tablet, který umožňuje strojníkovi ovládat nástavbu a získávat důležitá data.

Nová tatrovka se v garážích hasičů moc neohřála a krátce po přijetí do služby už vyjížděla k prvním zásahům. A tak by to, alespoň dle uveřejněných plánů HZS Středočeského kraje, mělo být ještě další dlouhá léta.

Související témata:
Načítám