Hlavní obsah

Tatra získala prestižní mezinárodní cenu za design. Vyznamenala se její nová řada náklaďáků Force

Foto: Lukáš Taneček

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks získala mezinárodní ocenění Red Dot za vozy Tatra Force nejnovější třetí generace. Cenu v kategorii Product Design dostala za celkové pojetí automobilů po designové stránce, tedy jak za exteriér, tak interiér.

Článek

V německém Essenu, kde se ocenění patřící v designu k mezinárodně nejprestižnějším vyhlašují, Tatra prezentovala vůz v provedení se čtyřdveřovou kabinou a také verzi vývojové linie označované jako e-Drive s dvoudveřovou kabinou, elektrickým trakčním motorem a vodíkovými palivovými články. Porota přihlášené vozy hodnotila na základě digitálních prezentací a také osobní prohlídky.

„Porota ocenila komplexní pojetí vozů po designové stránce, tedy nejen exteriérové řešení, ale také interiér. Tatra v tomto designovém klání uspěla poprvé, ocenění hned dvou produktů je tedy pro nás o to cennější, a navíc to odkazuje na promyšlenost designu jak u čtyřdveřového, tak u dvoudveřového provedení i na nadčasovost a kvalitu interiéru,“ uvedl člen představenstva Tatry Trucks zodpovědný za vývojové projekty a výzkum Radomír Smolka.

Na vývoji vozů spolupracoval průmyslový designér Lukáš Taneček, který již v minulosti ocenění Red Dot získal. „Design kabiny užitkového nákladního vozu musí být funkční a účelný, z toho pro designera plynou určitá omezení hned od počátku. Museli jsme tedy s kolegy z Tatry a vývojové firmy AV R&D řešit některé protichůdné požadavky. Například bylo vyloučeno použití jakýchkoliv výlisků a měly se maximálně eliminovat plastové díly na exteriéru kabiny, požadována byla naopak konstrukce pouze ze standardizovaných profilů,“ uvedl Taneček.

Kopřivnická automobilka Tatra patří k nejstarším značkám světa. Nyní vyrábí výhradně nákladní vozy, ve své „zlaté éře“ ale představila několik legendárních modelů osobních automobilů.

Mezi ně patřila průkopnická Tatra 77 z roku 1934 s futuristickým designem, která se tehdy stala senzací pro návštěvníky berlínského či pařížského autosalonu a byla prvním sériově vyráběným autem s aerodynamickou karoserií. Jejího následovníka, model Tatra 87, proslavili mimo jiné cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund na cestě kolem světa. Nákladní automobily Tatra ve světě zase propagovala expedice Tatra kolem světa a úspěšně se účastní například i jedné z nejnáročnějších automobilových soutěží Rallye Paříž-Dakar.

Současná Tatra Trucks vyrábí sériové nákladní vozy i speciální automobily na míru. Produkuje vozy a podvozky pro civilní sektor i využití v armádě či záchranných složkách. Loni Tatra vyrobila a prodala 1451 vozidel, o rok dříve to bylo více než o 100 méně. Má přes 1 400 zaměstnanců, dalších víc než 700 lidí pracuje v dceřiné firmě Tatra Metalurgie. V roce 2022 automobilka dosáhla tržeb 7,12 miliardy korun. Tatra Trucks patří do skupiny Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada, dalším jejím akcionářem je skupina Promet Group rodiny Materových.

Související témata:
Načítám