Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
„V roce 2024 připadla největší část prodaných vozidel, přes 600 kusů, na obranný sektor. Přes 400 vozidel odebrali zákazníci v civilních odvětvích, jako je stavební průmysl, těžařství, zemědělství a další, více než 200 vozů se dostalo k hasičským a záchranářským složkám,“ uvedl generální ředitel Tatry Kristijan Fiket.
Nejvyšší nárůst počtu vozů oproti roku 2023 se podle něj projevil v dodávkách pro civilní zákazníky. „Vzhledem k mezinárodní situaci a zakázkám pro Armádu České republiky však i nadále tvoří nejvýznamnější část produkce Tatry vozidla a podvozky pro obranné projekty, a to i díky spolupráci s partnerskými společnostmi ze skupiny CSG, která je většinovým akcionářem Tatry,“ uvedl Fiket.
Kromě domácího trhu mířilo nejvíce aut z Kopřivnice do Nizozemska, Austrálie, Indie, Německa, Rakouska a na Slovensko. „V oblasti vojenských vozidel a podvozků pro speciální aplikace dominovaly dodávky logistických automobilů a podvozků pro potřeby Armády České republiky na základě dohod z předešlého období, navíc ministerstvo obrany v minulém roce podepsalo rámcovou smlouvu na dalších více než 800 vozidel Tatra,“ uvedl Čírtek.
Tatra Trucks vyrábí sériové nákladní vozy i speciální automobily na míru. Produkuje vozy a podvozky pro civilní sektor i pro využití v armádě či v záchranných složkách. Má přes 1800 zaměstnanců, dalších 500 lidí pracuje v dceřiné firmě Tatra Metalurgie.
Akcionáři Tatry Trucks jsou od roku 2013 průmyslově-technologický holding Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada a strojírenská skupina Promet Group rodiny Materových. V roce 2023 Tatra zvýšila tržby o 895,1 milionu na 8,36 miliardy korun. Po čtyřech letech ale skončila ve ztrátě, která dosáhla 45,9 milionu korun.