Hlavní obsah

Tatra chystá vůz s revolučním pohonem. Ukáže ho už za několik dní

Foto: Tatra Trucks

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks se chystá na představení prototypu s vodíkovými palivovými články. Vůz, který dostal jméno Force e-Drive, se představí už 23. října.

Článek

Ve dnech 23. a 24. října se totiž v ostravské Multifunkční aule Gong uskuteční konference H2 Fórum 2023, zaměřená na vodíkové technologie a rozvoj vodíku v České republice. Akci organizuje Moravskoslezský kraj, který je také jedním ze zakladatelů Moravskoslezského Vodíkového Klastru.

A právě na této konferenci společnost Tatra Trucks společně s partnery odhalí prototyp vozidla na podvozku Tatra Force třetí generace s pohonným systémem využívajícím vodíkové palivové články.

Tatra Force e-Drive vznikla v rámci vývojového týmu, v němž spolupracují společnost Tatra Trucks, jež je členem Moravskoslezského Vodíkového Klastru, a dále Centrum výzkumu Řež, firma Devinn a Vysoká škola chemicko-technologická v Praze.

„Pokud chce mít Tatra produkty, které mají najít uplatnění na náročných trzích, musí jít cestou vlastního technického vývoje, aplikací pokročilých technologií a inovací, a také spolupráce s partnery představujícími špičku ve svých oborech, včetně akademické sféry. Projekt tatrovky s vodíkovým pohonem je dobrým příkladem toho, že Tatra tak činí. Konstruktéři v Tatře pracují i na dalších technologických projektech moderní mobility, před krátkým časem například představili vůz se systémem automatizovaného řízení na stejné platformě, jakou má novinka s vodíkovým pohonem,“ říká Andrej Čírtek, tiskový mluvčí skupiny Czechoslovak Group. Ta společně s Promet Group firmu Tatra Trucks vlastní.

Tatra 815-7 Force 8×8 Multilift MSH-165-SCA Video: Jan Majurník

Až 580 kW a 2 300 Nm

Základem prototypu s vodíkovým pohonem je nejnovější třetí generace modelové řady Tatra Force, která měla světovou premiéru v květnu. „U vozidla Tatra Force e-Drive jsme použili osmikolový podvozek tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami v konfiguraci 1+3 a pohonem tří náprav. Prototyp je konstruován jako nákladní vůz pro použití v těžařském průmyslu s celkovou hmotností 45 t. Chceme si na něm otestovat různé technologie v těch nejnáročnějších provozních podmínkách,“ vysvětlil Radomír Smolka, ředitel výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks.

Pohon prototypu je elektrický, je však koncipován tak, aby mohl být nezávislý na externích zdrojích elektrické energie. Vůz si tedy zdroj energie veze s sebou. Kromě trakčního elektromotoru, trakčních baterií a dvou palivových článků má vozidlo instalovány také tlakové nádrže na vodík v plynném stavu. Palivové články tak vyrábějí potřebnou elektrickou energii chemickou reakcí z vodíku přímo na palubě vozu.

Výhodou této koncepce je velmi krátká doba plnění vodíkových nádrží v řádech minut, oproti bateriovým elektromobilům tedy odpadají časové prostoje potřebné pro nabíjení z externích zdrojů.

Tatra Force e-Drive spoléhá na trakční synchronní elektromotor s permanentními magnety s trvalým výkonem 480 kW a s maximálním výkonem 580 kW a disponuje točivým momentem 2 300 Nm.

Dva palivové články mají každý maximální výkon 100 kW, přičemž trakční baterie s celkovou kapacitou 171 kWh využívají technologii Li NMC (lithium-nikl-mangan-kobalt oxid) a disponují možností nabíjení z externího zdroje (plug-in). Vůz je také vybaven pětistupňovou hlavní převodovkou Tatra s elektronickým systémem řazení.

Načítám