Článek
Připomeňme, že 115 548 registrací představuje proti dvěma předchozím pololetím nárůst – loni bylo podle SDA v tuzemsku registrováno 93 171 vozů ve druhém půlroce a 98 916 automobilů v prvních šesti měsících.
Statistikám za první pololetí roku 2023 dominuje značka Škoda, kterou najdeme na prvních šesti příčkách - nejžádanější je Octavia (11 673 registrací), následují Fabia (5 630 registrací), Kamiq (4 949 registrací), Scala (4 878 registrací), Karoq (4 814 registrací) a Kodiaq (4 762 registrací). Na sedmém místě se nachází Hyundai i30 (3 971 registrací), za ním Škoda Superb (3 721 registrací), Hyundai Tucson (3 395 registrací) a Kia Ceed (2 243 registrací).
Pojďme se ale podívat na konec statistik, do míst, kde najdeme auta, registrovaná v jediném exempláři. Je to pohled nesmírně zajímavý, seznam vozů je totiž neobyčejně rozmanitý.
Že mezi „kusovkami“ najdeme třeba luxusní a velmi drahý „überkabriolet“ Rolls-Royce Dawn, noblesní (a opět hodně drahou) limuzínu Bentley Flying Spur nebo specialitky typu Alpina 5 (SDA neuvádí, jestli jde o B5, nebo D5) a Alpina XD3, asi neudiví. Prémiový sedan Maserati Ghibli také není zrovna masovka, ale u něj nás jediný registrovaný vůz přece jen už maličko překvapil.
Ještě trochu víc nás zarazilo, že jedinou registraci mají na kontě Audi TT, DS 9, Mercedes-Benz třídy T, Subaru Impreza, Nissan Leaf a Lexus LS.
Lexus má v přehledu „kusovek“ ještě model RZ, u něj ovšem panuje odlišná situace než u LS. Zatímco sedan LS se už v Česku prodává delší dobu, elektrický crossover RZ (s přídomkem 450e) představuje čerstvou novinku. V souvislosti s elektromobily pak je zajímavá registrace jediného exempláře Mercedesu eCitan, bateriové verze malé dodávky Citan.
Zbytek jednokusových registrací tvoří vozy, které se už nevyrábí a zřejmě tedy byly registrovány jako skladovky nebo předváděčky. Najdeme mezi nimi Fiat 500L, Hyundai Ioniq a Renault Talisman, auta, jejichž produkce byla ukončena loni. Interesantní je účast Citroënu C4 Picasso. MPV toho jména se prodávalo do roku 2018, pak změnilo označení na C4 SpaceTourer. Výroba tohoto modelu skončila loni.
Ve statistikách ale najdeme ještě starší auta. Jednu registraci zaznamenala Škoda Rapid, jejíž produkce byla zastavena už v roce 2019. Bavíme se samozřejmě o evropské verzi, vozy nesoucí jméno Rapid se ještě nedávno prodávaly v Rusku a Indii, Rapid navíc stále figuruje v nabídce pro čínský trh.
Dalším překvapením je Toyota Verso, kompaktní MPV, jehož produkce skončila dokonce v roce 2018, a Mitsubishi Lancer, které se vyrábělo do roku 2017. Japonská automobilka sice vůz tohoto jména stále prodává, nabízí ho ale jen na některých asijských trzích. Je tedy pravděpodobné, že v Česku si nedávno někdo jako nové registroval více než šest let staré auto. Že by sportovní Evo?