Článek
Porsche od začátku roku zavádí novou technologii „bez oslnění“, jak ji firma nazývá, a lidé z Zuffenhausenu si od ní slibují, že stanoví úplně nové standardy jak z hlediska čistoty a jasnosti osvětlení, tak i výkonu.
Podle slov automobilky jde sice o evoluci předešlého typu Matrix LED světlometů, od svého předchůdce se však liší poměrně markantně – klíčový rozdíl ve výkonu a ochraně před oslněním má představovat hlavně fakt, že funkci dálkových světel obstarávají hned dva zdroje světla v každém předním světlometu.
Co je Matrix LED?
Technika čelních světlometů označená Matrix využívá několika samostatných světelných LED segmentů v každém světlometu, které lze nezávisle ovládat zapínat a vypínat (případně směrovat jejich paprsek pomocí mikrozrcadel). Díky tomu je možné precizně ovládat rozložení paprsků dálkových světel tak, aby nedocházelo k oslnění dalších účastníků dopravního provozu (primárně aut jedoucích před vámi nebo v protisměru). Výsledkem je, že svítíte prakticky pořád dálkovými (a nemusíte je neustále manuálně nebo automaticky přepínat na potkávačky), takže máte skvělý výhled, aniž byste někoho oslňovali.
Více o automobilce Porsche:
„Jedním z hlavních záměrů bylo zdůraznit náš čtyřbodový ‚světelný podpis‘, který se stal v posledních letech pro vozy Porsche charakteristickým,“ říká Benjamin Hummel, vedoucí vývoje světelných modulů německé automobilky. Jedním dechem pak dodává, že zákazníci ve svém Porsche tento pokrok poznají zejména při použití dálkových světel.
Technologie byla vyvíjena ve spolupráci s firmami Forvia a Hella. U Porsche se nyní uprostřed čtyř ikonických LED světel pro denní svícení nebude nacházet jedna, ale hned dvě výkonné čočky, které osvětlují prostor před vozem. Každá z těchto čoček je vybavena 16 384 ledkami či pixely, chcete-li , což dohromady v obou předních světlech dává celkem 65 536 pixelů. Jen pro srovnání – dosavadní svítilny měly v každém světle jen 84 pixelů, tedy celkových 168.
Tento pokrok je možný pouze díky využití nové technologie takzvaných mikro LED světel. Pro naši představu je každá taková ledka silná jen zhruba jako lidský vlas, což je ten hlavní důvod, proč je možné do jediného světelného segmentu zakomponovat hned 8 192 světélek.
Výsledkem je naprosto špičková světelná intenzita, kterou Porsche udává v řádu zhruba 300 luxů. Hummel zdůrazňuje, že takové světlo je v praxi daleko více homogenní (neboli stejnorodé v řeči nás běžných smrtelníků), přitom ale došlo také ke zvýšení výkonu světel jako takových.
„Při intenzitě světla 300 lx je možné při zapnutí dálkových světel osvětlit prostor před vozem do vzdálenosti až 600 metrů. Není to ale tak jednoduché, jak se zdá,“ pokračuje Hummel. „Potřebujete také velmi kvalitní distribuci světla, tedy pokrýt co největší část zorného pole – k tomu nám právě pomáhá světlo ze čtyř zdrojů. Jasnost se navíc průběžně nastavuje jak ve středu, tak v okrajích světelného kuželu. A lepší osvětlení vozovky pak vede k vyššímu světelnému výkonu.“
I nadále platí, že na prostor před vozem dohlíží stereo kamera a infračervený senzor – oba tito elektroničtí dozorci se ukrývají v čelním okně a používají se k identifikaci světelných zdrojů v okolí, tedy primárně dalších aut v provozu, aby nedošlo k jejich oslnění. A právě díky technologii zvané matrix je možné ze světelného kuželu vyloučit právě třeba protijedoucí vozidla.
Intenzita dálkových světel navíc může být různě regulována, a to hned ve 124 různých krocích – k úpravě přitom dochází s frekvencí 60 Hz každých 16 milisekund, lidské oko je tedy takovou rychlost schopné jen stěží zaznamenat. Výsledkem je nižší riziko oslnění řidiče protijedoucího vozu, ale i sebe sama odrazem světla například od dopravních značek a ukazatelů.