Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Na začátek upřesníme, že vyhlášení bankrotu se týká pouze evropské automobilové divize Recaro Automotive. Oddělení vyrábějící sedadla do letadel, vlaků, fotbalových stadionů, dětské, herní i kancelářské sedačky jsou prozatím mimo ohrožení, stejně jako severoamerické a japonské závody.
Každopádně z vyhlášení bankrotu vedením firmy byli překvapeni jak členové podnikové rady, tak významný odborový svaz IG Metall zastupující samotné zaměstnance Recara. Ti se tak nyní dostali do velmi nejisté situace, a to i přesto, že v rámci zachování finančního zdraví firmy dobrovolně pracovali poslední měsíce s tím, že mzdy dostanou až později.
Odboráři doufají v nalezení řešení a vyzkoušení všech možností, aby 215 ohrožených pracovníků neskončilo jednoduše řečeno na dlažbě. Ale vzhledem k tomu, že roky 2021 a 2022 byly pro Recaro Automotive silně ztrátové, nejsou vyhlídky do budoucna příliš pozitivní.
Připomeneme, že nápis Recaro na opěradle je synonymem pro kvalitní anatomické sedadlo umístěné ve sportovním či sportovně orientovaném automobilu. Jenže firma už dlouhodobě nemá kdovíjak stabilní dodávky do prvovýroby, obvykle jsou její výrobky předmětem nákladných příplatků. Zkrátka jí chybí zakázky.
Recaro Automotive nicméně není jedinou firmou, která vyhlásila bankrot. Výrobci kol BBS se to za posledních deset let povedlo už popáté, a to navzdory tomu, že jde o dodavatele disků pro značky Porsche, BMW, Mercedes-Benz a další.
Vyhlášení bankrotu ovšem nutně neznamená zavření krámu. Firma má nyní ochranu před věřiteli a může pracovat na restrukturalizaci a dalších plánech, které ji mohou vrátit do plusových čísel. Rovněž může dojít k jejímu prodeji, při nejhorším k definitivnímu uzavření.