Článek
Rekordy jsou od toho, aby se překonávaly, to je známá pravda. Lidstvo rekordy překonává na zemi, na vodě i ve vzduchu. Je to snad naše zvídavost? Touha po pokroku, která nám je vrozená už po tisíciletí? Nebo si snad snažíme dokázat, jací jsme my lidé kabrňáci? Těžko říct.
Současné supersporty za bambiliony korun zpravidla zvládají disciplínu „z nuly na sto“ za 3, některé dokonce za přibližně 2,5 sekundy. Za většinou z nich stojí velké korporáty, které investovaly moře peněz do jejich vývoje a těží z obřího výkonu, superrychlých převodovek a ideálně řízení rozjezdu, tedy tzv. launch controlu.
Tohle „auto“ však nemá ani jedno z toho. Bystrý čtenář jistě přemýšlí, že půjde o nějaký druh studentské formule – a tato domněnka je správná. Má název E0711-11 Evo (říkejme mu zkráceně E-11 Evo), stojí za ní ty nejbystřejší a nejkreativnější mozky studentů ze stuttgartské univerzity a byl stvořen za jedním jediným účelem (což mu, pravda, dává trochu nefér výhodu).
Tento stroj, za kterým stojí spolek, který si říká GreenTeam, se zapsal do Guinnessovy knihy rekordů coby nejrychleji akcelerující elektrické auto na světě.
K opravdu špičkovému zrychlení je potřeba nejen dostatečný výkon a co možná nejnižší hmotnost – je třeba i pořádná trakce, aby bylo využito co nejvíce výkonu. Studentská formule od GreenTeamu k tomu má více než dobré předpoklady.
Suchá hmotnost činí jen 145 kilogramů, kombinovaný výkon dvou elektromotorů, které pohánějí všechna čtyři kola, je přitom 245 koní. Vychází nám tedy výkonová hmotnost zdrcujících 1 689 koní na tunu!
To jsou lepší parametry, než jakými disponuje téměř jakýkoliv myslitelný sporťák či supersport, dokonce je to víc než v případě vozů Formule 1, které mají výkonovou hmotnost cca 1 300 koní na tunu. „É-jedenáctka“ Evo navíc vyvine podélné přetížení těžko uvěřitelných 2,5 G, monopost F1 při pevném startu zvládá hodnoty okolo 2 G.
Informace a srovnávání s vozem Formule 1 jsou přirozeně pouze orientační, zařadit totiž vozítko E-11 Evo do nějakého širšího kontextu už je obtížnější. Patří mezi auta? Nebo mezi monoposty? Či prostě spadá obecně do dvoustopých vozidel?
Čistě pro pořádek je tedy vhodné uvést, že na oficiální stránce Guinnessovy knihy světových rekordů se můžeme o události dočíst toto: „Nejrychlejší akcelerace 0–100 km/h provedená elektrickým ‚autem‘ je 1,461 s a bylo jí dosaženo v kampusu Roberta Bosche v německém Renningenu 23. září 2022.“
Význam a relevantnost rekordu je tedy malinko na pováženou, protože záleží, co člověk považuje za „auto“ – rekord je nicméně platný. Překvapivě však nejde o nikterak zásadní překonání rekordu, neboť ten předchozí držel švýcarský tým AMZ Racing s hodnotou 1,513 s, rozdíl tedy činí pouze necelou jednu desetinu sekundy.