Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Příliš se nedivíme, že se Kia EV9 těší tak velké pozornosti. I během našeho týdenního testu jsme si všimli, že budí větší pozdvižení než leckterý sporťák či luxusní limuzína. Přitom je to „jen“ elektrické SUV, jenže nebývale velké, extravagantní a plné moderních technologií.
To zřejmě ocenila i stovka porotců WCOTY, tedy Světového auta roku. Právě Kia EV9 totiž od novinářů z celého světa obdržela nejvíce hlasů. Za sebou v absolutním finále nechala další dva elektromobily – Volvo EX30 a BYD Seal. Čínský produkt se v anketě tak daleko probojoval vůbec poprvé a pro tradiční značky je to jakýsi zdvižený ukazováček.
Elektrickým a elektrifikovaným autům se dařilo také v dalších kategoriích. Kia EV9 si kromě celkového vítězství odnesla ještě titul Světového elektromobilu roku, Volvo EX30 je zase Světovým městským vozem, Hyundai Ioniq 5 N pak Světovým výkonným autem. Titul v luxusní kategorii získalo BMW řady 5, cenu za design si odnáší Toyota Prius. Osobností roku se stal ostřílený inženýr stáje Red Bull F1 Adrian Newey.
Anketa WCOTY, jejíž vítěze jsme se dozvěděli během právě probíhajícího newyorského autosalonu, má vcelku striktní pravidla. Pro kvalifikaci je třeba nutné, aby vůz vznikl v produkci minimálně 10 000 kusů ročně, cenovka nesmí atakovat segment luxusních aut a model se musí prodávat na minimálně dvou významných trzích.
Korejská „devítka“ navazuje na tradici elektrických vítězů, která započala už v roce 2021. Rok předtím shodou okolností vyhrálo také robustní SUV Kia, ale šlo o spalovací model Telluride. Následovalo vítězství VW ID.4 a Hyundaiů Ioniq 5 a loni Ioniq 6.