Hlavní obsah

Suzuki představilo zbrusu nový S-Cross

Foto: Suzuki

Nový S-Cross se představuje s hybridním pohonem, pohonem všech kol a arzenálem technologií

Suzuki udělalo další krok kupředu. Jednak zkracuje název z původního „SX4 S-Cross“ na jednodušší „S-Cross“, nová verze je však rovněž navržena s ohledem na rostoucí nároky, které kladou zákazníci všech věkových kategorií v rozvíjejícím se segmentu SUV. Výrazný exteriér kombinuje s výkonným a úsporným motorem, pohonem všech kol a nejmodernějšími technologiemi, zejména pak v oblasti bezpečnosti.

Článek

Nový S-Cross si odbyl světovou premiéru včera – 25. listopadu. Nástupce typu SX4 S-Cross spojuje výrazný design SUV a vysokou úroveň komfortu s chytrým mild-hybridním pohonem. Zároveň však drží krok s dobou v oblasti asistenčních systémů a konektivity. Ve snaze o zvýšení ohleduplnosti k životnímu prostředí Suzuki oznámilo, že v budoucnu se můžeme těšit také na příchod plug-in hybridů, v Suzuki označovaných jako „strong hybridy“ neboli silné hybridy.

„Jemný“ hybrid

Foto: Suzuki

Suzuki S-Cross se bude nabízet ve dvou hybridních variantách – mild-hybrid, který spalovacímu motoru pomáhá při vysoké zátěži, nebo takzvaný strong hybrid, kde je vliv elektromotoru silnější a lze jezdit i čistě na elektřinu

„Výrazný, propracovaný, všestranný. Nový S-Cross je SUV, které tyto tři vlastnosti rozvíjí na velmi vysoké úrovni,“ tak ve zkratce shrnul Šigeru Aojama, šéf vývoje u Suzuki, základní vlastnosti nového S-Crossu. Výrazný design začíná velkou, leskle černou maskou chladiče, pokračuje ostře řezanými světlomety a hranatými lemy výrazných blatníků. Na závěr v Suzuki přidali stříbrné prvky v předním i zadním nárazníku.

Nový S-Cross pohání 1,4l přeplňovaný motor s přímým vstřikováním, který je doplněný o mild-hybrid, celkový výkon je tak 130 koní. Hybridní 48V systém SHVS vypomáhá spalovacímu motoru zejména ve chvílích, kdy je pod největší zátěží – při rozjezdu nebo při prudkém zrychlování. Tato technika je potom spárována s pohonem všech kol AllGrip Select.

V interiéru potom najdeme 9palcový dotykový displej podporující technologie Apple CarPlay nebo Android Auto, hlasového ovládání nebo handsfree. Zároveň zobrazuje provozní informace – nejen spotřebu paliva a dojezd, ale i tok energií hybridního systému SVHS. Kabina pojme pět dospělých pasažérů, přičemž zavazadlový prostor o objemu 430 litrů je jako dělaný pro outdoorové a volnočasové aktivity a výlety. Zadní sedadla jsou pak dělená v poměru 60:40 a v kombinaci s nastavitelnou mezipodlahou zavazadelníku nabízí spoustu variant, jak si prostor přizpůsobit. Vzdušnou atmosféru pak pomáhá navozovat velké střešní okno.

Foto: Suzuki

9palcový displej přináší klasické informace o stavu vozidla, kromě toho však promítá obraz 360stupňové kamery a parkovacích senzorů

Mild-hybridní pohon však nebude v nabídce S-Crossu ani v celé nabídce automobilky Suzuki jediným hybridem. „V Evropě nyní nabízíme všechny naše osobní automobily s mild-hybridním pohonem,“ nechal se slyšet současný prezident automobilky, Tošihiro Suzuki. „Od příštího roku rozšíříme také přítomnost strong hybridů v našem portfoliu.“ V druhé polovině roku 2022 se tedy zákazníci mohou těšit na tuto variantu.

„Silný“ hybrid

Foto: Suzuki

Hybridní systém je spojen s pohonem všech kol AllGrip. Dodatečný točivý moment elektromotoru pomáhá zostřit reakce a zároveň dělá jízdu plynulejší, protože vyrovnává pokles hnací síly při změně kvaltů

Tato motorizace bude spojovat zbrusu nový spalovací motor s jedním elektrickým motor-generátorem (tzv. MGU) v kombinaci se samočinnou převodovkou AGS. V rámci snižování spotřeby paliva je pak u této motorizace možnost jízdy čistě na elektřinu.

Výkonný elektromotor, který „táhne“ prakticky už od nulových otáček, pomáhá hladkým rozjezdům a pohotové akceleraci. Při popojíždění například v ucpaném městě, při jízdě stálou rychlostí nebo při couvání systém umí spalovací motor úplně vypnout, čímž šetří palivo.

Zajímavé potom je, že MGU je umístěn na výstupu samočinné převodovky. Samočinná převodovka AGS má konstrukci velmi podobnou té manuální, ovšem řazení a ovládání spojky řídí elektronika. Umístění MGU na výstupní hřídeli umožňuje elektromotoru vyrovnávat pokles výkonu při změnách převodů, jízda je tedy plynulejší.

Při zpomalování pak systém přeměňuje pohybovou energii na elektřinu, přičemž spalovací motor se v takové chvíli vypíná a odpojuje se od zbytku pohonného ústrojí. Tím se zároveň prodlužuje reálný dojezd. Toto systému se nejprve dočká model Vitara, S-Cross bude následovat krátce poté.

Útulný a plný technologií

Ceny „fungl“ nového S-Crossu začínají na částce 508 900 Kč, ovšem pozor, u této základní výbavy chybí několik důležitých prvků jako klimatizace a některé asistenční systémy. Patrně nejoblíbenějším stupněm výbavy se tedy stane vyšší varianta Premium, která začíná na částce 533 900 korun.

Automobilka Suzuki je tu s námi už od roku 1920. Automobilová divize zahájila činnost v roce 1955, že má značka dost zkušeností s terénními vozidly 4×4 dokládá už padesát let vývoje. Mezi tyto vozy ostatně patří i nový S-Cross. Značka za svůj život prodala přes 75 milionů vozidel a v současnosti se soustředí hodně na budoucnost – do roku 2025 chce do svého portfolia zařadit také plně elektrické vozy, do roku 2050 pak hodlá srazit emise při výrobě svých vozů na nulu.

Načítám