Hlavní obsah

Supersport za 70 milionů, se kterým nesmíte na silnici: De Tomaso P900 je ryzí okruhová hračka

Foto: De Tomaso

Poslední vůz značky De Tomaso opustil brány fabriky někdy v roce 2004. Teď značka prožívá renesanci a po silniční P72 inspirované 60. lety přichází jeho okruhová verze P900

Kdysi slavná automobilka De Tomaso právě zažívá renesanci a inspiraci k ní si bere u slavných sportovních vozů ze 60. let minulého století. Exkluzivní silniční supersport P72 teď však dostává okruhové dvojče jménem P900, přičemž číslovka v názvu odkazuje na výkon v koňských silách a hmotnost v kilogramech.

Článek

Znovuzrozená značka De Tomaso má s tou původní kromě názvu společného pramálo, přesto je radost sledovat její znovuzrození. Automobilka byla původně založena v roce 1959 Alejandrem de Tomasem, argentinským závodníkem a podnikatelem. Kdysi dávno patřila k elitním výrobcům sportovních aut a svého času vlastnila firmy Ghia, Vignale, Moto Guzzi nebo dokonce Maserati.

Foto: De Tomaso

De Tomaso P900 rozhodně umí zaujmout – díky výkonu 900 koní a hmotnosti 900 kg vychází poměr výkonu a hmotnosti 1 000 koní na tunu

To už je však dávnou minulostí, poslední silniční auto firma vyrobila někdy v roce 2004, načež v roce 2012 zkrachovala. Práva na značku posléze koupil podnikatel z Hong Kongu jménem Norman Choi, který stojí také za projektem Apollo Intensa Emozione, a od té doby automobilka postupně ožívá.

První vlaštovkou byl skvostný silniční supersport označený P72, který se silně inspiroval u nádherných závoďáků 60. let minulého století. Nyní se představuje jeho ryze okruhová varianta pojmenovaná P900.

Automobilka tak reaguje na poptávku trhu po nesmyslně drahých hračkách pro velké autíčkáře, které jsou určeny pouze pro okruhové využití a nedají se tak přihlásit na silnice – jako je třeba Gordon Murray T.50s. A podobně jako třeba vůz od GMA bude velmi exkluzivní, vzniknout má pouze 18 kusů, každý s cenovkou 75 milionů korun.

Za ty peníze si ale kupujete spoustu rychlosti. P900 totiž vymění kompresorem přeplňovaný 5,0l V8 Coyote z dílen Ford, který pohání verzi P72, za atmosférický V12 vyrobený na zakázku, který má být nejmenší a nejlehčí jednotkou svého druhu na trhu. Volba koncepce V12 není jen kvůli zvuku a charakteru – ve slavných dobách značky totiž původní majitel plánoval vyrukovat proti Ferrari a Lamborghini se svým vlastním supersportem poháněným mocným dvanáctiválcem, vznikl však pouze jediný prototyp. Z úcty k původnímu majiteli a odkazu značky tak padla volba právě na V12.

Foto: De Tomaso

De Tomaso pečlivě testuje karoserii ve větrném tunelu – důkazem budiž průduchy v předních blatnících, kterými uniká z podběhů vysokotlaký vzduch a zvyšuje se tak přítlak na přední nápravě

Tato moderní V12 by měla produkovat neskutečný 900 koní ve stratosférických 12 300 otáčkách, dokonce má prý umět jezdit na syntetický problém. Nastává tu však jeden zásadní problém – motor je zatím ve fázi vývoje a nebude k dispozici dříve než na konci roku 2024.

Nedočkavcům však automobilka nabídne náhradu, a tou je výkonný vidlicový desetiválec Judd, který se osvědčil jak ve vozech Formule 1 v 90. letech, tak i ve vytrvalostních soutěžích začátkem milénia. Představuje tedy skvělou kombinaci výkonu a robustní konstrukce.

Foto: De Tomaso

Pod karbonovou kapotáž se má nastěhovat atmosférický dvanáctiválec o objemu 6,2 litru. Údajně je to kvůli zapomenutému prototypu, který kdysi automobilka plánovala postavit proti Ferrari a Lamborghini

Surový výkon sám o sobě přirozeně nestačí. Dalším dílkem vysokorychlostní skládačky je nízká hmotnost daná ultralehkými materiály (primárně karbon) a úspornými opatřeními (okruhové hračky moc luxusu nepotřebují). Výsledkem je hmotnost 900 kg, což nám v poměru k výkonu dává neskutečných 1 000 koní na tunu!

Lidé v De Tomaso také intenzivně zapracovali na funkční aerodynamice – už nyní testují karoserii a její modely ve větrném tunelu, který odpovídá parametrům pro potřeby týmů F1. Dle posledních propočtů by vůz vzhledem k výkonové hmotnosti 1 000 koní na tunu v kombinaci s aerodynamickou účinností měl být rychlostně na úrovni vytrvalostních prototypů třídy LMP2.

Už asi chápete, proč si De Tomaso za svůj exkluzivní klenot na kolech řekne o neuvěřitelné 3 miliony dolarů, tedy v přepočtu kolem 70 milionů korun. A to je opravdu hodně – zvlášť když uvážíte, že s autem nesmíte na běžnou silnici (nemá patřičnou homologaci) a nemůžete s ním ani závodit v běžných sériích (svými specifikacemi nespadá do žádné závodní třídy). Je to prostě jednoúčelové hračka na okruhové vyžití.

Proto automobilka plánuje pro typ P900 zahájit soukromou závodní sérii, podobně to už dělá právě Ferrari nebo Lamborghini. Poskytne vám závodní školení, mechaniky, uskladnění a dopravu, na majitelích už bude jen probudit k životu mocný V12, vyrazit na trať a nepodlehnout komplexu řidičského boha, který by potenciálně skončil velmi „lukrativní“ pojistnou událostí.

Načítám