Článek
Návštěvníci autosalonu v New Yorku byli svědky premiéry hned třech novinek od japonské automobilky Subaru. Jde už o známé modely Solterra (modernizace) a Outback (nová generace), které doplnil svěží elektromobil Trailseeker.
Jistě uhádnete, že do Evropy potvrzeně zamíří bateriově poháněná Solterra a Trailseeker, zatímco nový Outback pro starý kontinent dosud nebyl potvrzen, ale ani vyvrácen.
Navzdory americkým specifikacím nicméně neočekáváme, že se kusy určené pro evropský trh designově nějak zásadně odliší. Technicky se však vozy mohou lišit ve výkonech, výbavách nebo u elektroaut zejména v dojezdech, protože máme jinou metodiku měření než Američané.
Subaru Solterra
Příchod modernizované Solterry byl jasný, protože vychází z Toyoty bZ4X, která už po faceliftu má. Předností omlazeného subaru jsou výrazné designové změny zahrnující například štíhlejší diodové lampy, větší rozsah lakování karoserie, plošší příď, jiná kola nebo nápis Subaru vzadu.

Modernizované Subaru Solterra stále vychází z Toyoty bZ4X.
Změnil se také trakční akumulátor s kapacitou 74,7 kWh, což papírově vystačí na dojezd přes 450 km. Baterii s předehřevem navíc půjde nabíjet výkonem okolo 150 kW, což znamená, že v optimálních podmínkách doplníte energii z 10 na 80 % za nějakých 35 minut. A pozor, americká Solterra dostala nabíjecí konektor Tesla (NACS).
Vylepšení se dočkala i varianta s pohonem všech kol, výkonem 343 koní (dle naší metrické soustavy) a zrychlením z nuly na sto za 5 sekund. Až dosud si totiž Solterra musela vystačit jen s 218 poníky. Inženýři rovněž zamakali na podvozku i řízení a pochopitelně u čtyřkolky nechybí jízdní režim X-Mode určený do terénu.
Kromě toho kompaktní subaru se světlou výškou 210 mm dostalo 14palcový displej infosystému, dvojitou bezdrátovou nabíječku mobilů a USB-C porty pro cestující vzadu.
Subaru Trailseeker
O 25 mm vyšší a o 150 mm delší je nové elektrické SUV Trailseeker, které přímo vychází z modernizované Solterry. Vrcholná verze nicméně nabídne výkon okolo 380 koní, zrychlení z nuly na sto pod pět sekund a tažení přívěsu o hmotnosti bezmála 1 600 kg. Trailseeker se světlou výškou 210 mm je dále prostornější a má větší kufr než Solterra.
Trakční akumulátor nabízí totožnou kapacitu 74,7 kWh, která má vystačit na dojezd okolo 418 km na jedno nabití. Nabíjení je opět výkonem kolem 150 kW, proto čas strávený na nabíječce při čekání z 10 na 80 % bude opět okolo 35 minut. Vůz v americké specifikaci je rovněž vybaven konektorem Tesla (NACS).
Těšit se můžete na terénní režim X-Mode, infosystém s úhlopříčkou 14palců, na duální nabíječky mobilů s výkonem 15 W nebo na USB-C porty určené pro zadní cestující.
Subaru Outback
Propálíme to rovnou na začátku. V Česku tolik oblíbený Outback už není kombík. Sedmý Outback je SUV. Světlá výška vzrostla z kombíkových 213 mm na „es-ú-véčkových“ 220 mm, a navíc přibylo více prostoru. Design je úplně nový, hranatější (ideální kára do Minecraftu), divočejší, modernější. Zejména příď i záď jsou nyní naprosto jedinečné.
Subaru nicméně nezůstalo jen u stylu, protože počítá s tím, že Outback vezmete i tam, kde lišky dávají dobrou noc. Střešní hagusy vozu jsou totiž navrženy tak, aby zvládly dynamické zatížení 100 kg a nabídly statickou nosnost až 363 kg, takže se na střechu nemusíte bát umístit třeba stan.

Sedmý Outback už není kombík. Jde o SUV.
Standardem pro Ameriku je 2,5litrový atmosférický čtyřválec, který nicméně ztratil dva koně a nabízí výkon 180 koní / 182,5 metrického koně (současný evropský Outback jich má jen 169). Jenže za velkou louží mají i přeplňovanou variantu 2,4 litru o 260 konících (263,6 k v metrické soustavě), která se v Evropě u současného Outbacku nenabízela. Tak či onak jsou obě motorizace spárované s převodovkou CVT, tedy s variátorem.
V kabině novogeneračního Outbacku mají své místo sdružené displeje pro budíky (12,3 palce) a infosystém (12,1 palce). Japonská automobilka navíc oznámila, že infosystém dostal nový a rychlejší procesor.

Subaru vrátilo fyzická tlačítka pro ovládání klimy.
Další změna potěší všechny, kteří nesnáší dotykové obrazovky a milují tlačítka. Je totiž zpátky fyzický panel pro ovládání klimatizace a do standardu se dostalo i bezdrátové připojení Android Auto a Apple CarPlay.
Do toho výrobce zapracoval na snížení aerodynamického hluku, přepracoval nosiče nápojů, nabíjecí porty nebo kryt zavazadelníku o zvýšeném celkovém objemu po střechu 980 litrů.
Pro americký trh se navíc nabízí autonomní řízení třetí úrovně dostupné na dálnicích do rychlosti 137 km/h.
Edice Wilderness
Pro dobrodruhy se Outback ukázal v edici Wilderness, která standardně přijíždí s turbomotorem, variátorem a pohonem všech kol. Světlá výška modelu je zvýšená na 241 mm, (+21 mm proti standardnímu provedení), přední nájezdový úhel je 20 stupňů (+2 stupně), přechodový úhel 21,2 stupně (+1,8 stupně) a zadní nájezdový úhel 22,5 stupně (+1,1 stupně).
Kromě toho má Wilderness unikátně naladěné elektronicky řízené tlumiče, rychlejší uzavírání středového diferenciálu, důkladněji chráněný podvozek, upravené nárazníky a 17palcová litá kola s terénními (AT) pneumatikami Bridgestone Dueler.
A těmito novinkami Subaru nekončí, protože ještě letos v létě se představí menší elektrické SUV, které připluje i do Evropy. Do konce roku 2026 pak dorazí celkem tři nová elektrická SUV vyvinutá s Toyotou (že by měla e Vitara druhého sourozence?), zatímco další čtyři modely s technikou Subaru přibydou do roku 2028.