Článek
V Japonsku prozatím elektromobily nemají takový úspěch jako u nás v Evropě, tamní automobilky si však dobře uvědomují jejich význam. O to zajímavější je, že konkrétně Subaru využilo technologie elektrického pohonu k vývoji úchvatné „placky“ o výkonu přes tisíc koní.
Subaru STI E-RA – 1 000 koní pro seriál E-GT
Pokud se někomu podařilo v Tokiu šokovat, je to určitě Subaru. Automobilka rozhodně nepodcenila směřování k tzv. „uhlíkové neutralitě“, nezapomněla však ani na motorsport, který v historii automobilismu několikrát přispěl k řadě zajímavých vynálezů, které se poprvé objevily právě na závodních tratích.
Možná i to bude úděl nového konceptu jejich sportovní divize Subaru Tecnica International. Dle slov samotné automobilky má pomoci zejména k „získání odbornosti v oblasti motorsportu pro nadcházející uhlíkově neutrální éru“. Kromě toho však Subaru přiznává, že by v budoucnu typ STI E-RA rádo vytáhlo také na Nürburgring.
O pohon typu STI E-RA se starají čtyři elektromotory o výkonu celkem 1 088 koní, každý v blízkosti jednoho z kol – to zároveň umožňuje snadné vektorování točivého momentu mezi jednotlivými koly. Podle Subaru jde o nejlepší způsob, jak přenést takovou porci výkonu na silnici. Než se technologie dostane do produkčních aut, počítá Subaru s jejím otestováním v chystaném seriálu FIA E-GT.
Toyota GR GT3 – moderna se staromódní duší?
Na podobnou notu se rozhodla zahrát také Toyota. Není tajemstvím, že se automobilka poslední dobou hodně angažuje ve světě motorsportu, což dosvědčují i úspěchy v závodních sériích, které se promítají i do vývoje sportovních silničních vozů. Prezident automobilka Akio Toyoda je totiž velký autíčkář a fanoušek motosportu, což odráží celá filozofie automobilky – včetně konceptu GR GT3.
Konstrukce (a vlastně i název) konceptu GR GT3 napovídá, jakým směrem by se měl ubírat – velmi nízký postoj, lehká závodní kola z hořčíku, propracovaná aerodynamika, která začíná agresivním „nosem“, pokračuje nízko položenými prahy a končí masivním karbonovým křídlem. Dostane se pod dlouhatánskou kapotu spalovací motor? Nechme se překvapit, možné to však je.
Toyota navíc ledabyle utrousila, že záměr konceptu GR GT3 je zejména přilákat pozornost movitých nadšenců a soukromých závodních týmů s ambicemi soutěžit v seriálu GT3, který se pořádá téměř po celém světě. V této dnes velmi oblíbené třídě soutěží jak tovární, tak soukromé týmy, a to od Audi, až po Porsche.