Hlavní obsah

Strhující koncepty od Hyundai: Vodíková zadokolka a okruhová pila. Značka ukazuje možnou budoucnost

Foto: Hyundai

Albert Biermann, muž, který kdysi sloužil u jisté německé divize s jiným magickým písmenem, už sice odešel do důchodu – avšak filozofie, jejíž základ pomohl u Hyundai N ukovat, v automobilce žije dodnes. A podle všeho i nadále bude

Automobilka Hyundai v posledních ani ne deseti letech potěšila nadšence sportovní jízdy pár pěknými modely orientovanými na řidiče – před zhruba dekádou přišel model Genesis V6 se zadním pohonem, potom jsme se dočkali výborných ostrých hatchbacků i30 N a i20 N. Fanoušci se však obávají, že zábava s érou elektrifikace skončí – v Koreji si to však nemyslí…

Článek

Ovladatelnost v zatáčkách, okruhové dovednosti a každodenní použitelnost. To jsou ve volném překladu tři hlavní pilíře divize N od automobilky Hyundai. Právě magické písmeno N znamená sportovnost, výkon a zážitky. Tyto dva nově představené koncepty – N Vision 74 a RN22e – mají dokázat, že tyto tři pilíře budou i v budoucnu stát na velmi pevném základu.

Hyundai Vision N 74

Retro hranaté tvary naznačují, že koncept N 74 vzdává hold klasickým sportovním vozům z dob minulých – inspirací pro design byl totiž koncept Hyundai Pony z roku 1974. „Nešlo jen o designové cvičení, ale o prototyp blízký sériové výrobě,“ upřesňuje vrchní designér Sangyup Lee. „Navzdory našemu úsilí se však do výroby nakonec nedostal.“

Vision N 74 však kupodivu není klasický elektromobil. Kombinuje totiž technologii bateriového elektrického vozu (BEV) s palivovými články – jasně, umí tedy brát energii i z vodíku. To je dle poznatků automobilky řešení, které údajně umožňuje lepší chlazení, a tedy i vyšší účinnost.

Tento nekonvenční hybrid klasického elektromobilu a vozu na palivové články v neposlední řadě umožňuje také podstatně rychlejší tankování než v případě klasického BEV – přirozeně za předpokladu, že máte v dosahu vodíkovou čerpací stanici. Vision N 74 prozatím plní funkci „pojízdné laboratoře“.

Máme však mít zájem na tom, aby se vyráběl? Dost možná – poháněna jsou totiž výhradně zadní kola, která roztáčí síla – a opravdu to není překlep, kontrolovali jsme to – 680 koní a 900 Nm! Pro lepší ovladatelnost motory spolupracují se systémem vektorování hnací síly, a díky přispění palivových článků se navíc reálný dojezd pohybuje okolo 600 km. Slušné!

Hyundai RN22e

Dalším konceptem je – a tohle raději před lidmi z automobilky řekneme šeptem – předobraz sériového Ioniqu 6. Základ z nedávno představeného typu Ioniq 6 je tu totiž zcela evidentní, automobilka však lišácky hodlá evidentně mlžit až do poslední chvíle. Kromě toho se můžeme také těšit na sourozence Ioniq 5 ve verzi N – ten by měl nabízet obdobné parametry jako Kia EV6 GT a proslýchá se, že na trh dorazí už příští rok!

Foto: LatestCarNews.Net

Již v blízké době se můžeme těšit také na „eNkovou“ sportovní verzi Ioniqu 5, který má podle všeho převzít techniku z Kii EV6 GT. Oficiální fotografie zatím k dispozici nejsou, internet je však plný designérských renderů (jako například tento)

RN22e je rovněž ve fázi pojízdné laboratoře, slouží k vývoji sportovní vozů založených na elektrické platformě E-GMP. RN22e je určen zejména pro okruhové využití, bude tedy lehčí než standardní Ioniq 6 a v neposlední řadě nabídne i výkonnější brzdy. Poměrně evidentní je i inspirace světem motorsportu, jak dokazuje i agresivní aerodynamika. Jmenovitě ostře řezaná příď, výrazné boční prahy a přirozeně přítlačné křídlo na zádi, pod kterým se tyčí ohromný difuzor.

Plány do budoucna

„Koncepty RN22e a Vision N 74 hrají zásadní roli v naší strategii pro budoucí vývoj prakticky celého našeho vozového parku, zejména co se týká výkonných elektřinou poháněných modelů,“ nechal se slyšet Thomas Schemera, viceprezident automobilky. Jedno je jisté – byť tomu ještě poměrně nedávná minulost nenasvědčovala – Hyundai má do budoucna poměrně slušně našlápnuto.

Nikde zatím oficiálně nezaznělo, že se jeden či druhý koncept má dostat do sériové výroby – ačkoliv v případě RN22e je to vysoká pravděpodobnost. Vision N 74 by potom mohl představovat pomyslný „hraniční přechod“ mezi klasickými auty a elektricky poháněnými sportovními vozy, ať už s pomocí vodíku či bez. Co myslíte?

Načítám