Článek
Renault Scenic si od svého představení v roce 1996 rychle získal velkou oblibu rodin, protože šlo o první velkoprostorové auto kompaktních rozměrů. Bylo chytré, bylo praktické, bylo elegantní a nestálo ranec – není divu, že se ze Scenicu stal takový hit. Jenže po náporu vlny SUV i jeho prodeje klesaly a nezachránila ho ani stylová čtvrtá generace. Scenic se tak musel chtě nechtě zásadně změnit…
A tady je, Scenic pro novou dobu. Jméno zůstalo, ale všechno ostatní je jinak – místo nafouknutého MPV jde v podstatě o hatchback s designovými prvky crossoveru, místo jednoduchých spalovacích motorů je tu elektrický pohon. Pokud ho budete vnímat jako větší variantu elektrického Meganu E-Tech s novou designovou tváří, budete nejblíž pravdě.
Scenic E-Tech | Megane E-Tech | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 4 470 mm | 4 200 mm | +270 mm |
Šířka | 1 864 mm | 1 768 mm | +96 mm |
Výška | 1 571 mm | 1 505 mm | +66 mm |
Rozvor | 2 785 mm | 2 685 mm | +100 mm |
Objem kufru | 545/1 670 l | 389/1 245 l | +156/425 l |
To vlastně nijak nevadí, protože Megane se povedl a chybělo mu jen víc vnitřního prostoru, což Scenic E-Tech rozhodně nabízí – a to ve všech směrech. Renault se také chlubí spoustou šikovných odkládacích schránek a promyšlenou loketní opěrkou vzadu (má integrovaný úložný prostor, dva držáky na nápoje a dva USB-C konektory, k tomu dvě otáčecí ramena, která umožní pohodlné sledování obrazovek chytrých telefonů a tabletů), jenže také tu jsou jen dva úchyty pro dětské sedačky a lavice je sice sklopná, jenže už ne posuvná. V podstatě jde tedy o hodně konvenční hatchback, jako je právě Megane E-Tech.
S Meganem má nový Scenic zcela shodnou architekturu interiéru, stejný je i 12,3palcový digitální přístrojový štít a 12palcový infotainment OpenR Link postavený na software Android Automotive od Googlu, takže se můžete těšit na povedené mapy s navigací, na své oblíbené aplikace a digitálního asistenta s hlasovým ovládáním. Pod infotainmentem je pak jednoduchý ovládací panel klimatizace a ještě níže odkládací polička pro mobilní telefon s indukčním nabíjením.
To nás přivádí k faktu, že Scenic E-tech jezdí pouze na baterie. Ty jsou u koncernové platformy CMF-EV (sdílené s Nissanem) ukryté pod podlahou a mohou mít kapacitu 60 kWh pro dojezd přes 420 km, nebo dokonce 87 kWh umožňující dojezd přes 620 km. Scenic je pak stejně jako Megane pouze předokolkou s jedním elektromotorem, jež může mít výkon 170 koní (u menší baterie) nebo 220 koní (pro větší baterii).
Standardní dojezd | Prodloužený dojezd | |
---|---|---|
Výkon | 125 kW (170 k) | 160 kW (220 k) |
Točivý moment | 280 Nm | 300 Nm |
Kapacita baterie | 60 kWh | 87 kWh |
Dojezd | přes 420 km | přes 620 km |
Nabíjení DC | 130 kW | 150 kW |
Nabíjení AC | 22 kW | 22 kW |
0-100 km/h | 9,3 s | 8,4 s |
Maximální rychlost | 150 km/h | 170 km/h |
Úroveň regenerativního brzdění si můžete nastavovat pádly pod volantem ve čtyřech úrovních (od plachtění po řízení jedním pedálem), navigační systém vám také pomůže optimálně naplánovat delší cesty s nutností nabíjení (včetně automatického předehřevu baterie na ideální teplotu pro efektivní nabíjení). Nabíjecí karta Axigon pokrývající ty nejdůležitější dobíjecí sítě v ČR i v zahraničí vám pak umožní absolvovat takové nabíjecí zastávky rychle a pohodlně (stačí připojit kabel a přiložit kartu – a už nabíjíte). Za půl hodinku u nabíječky pak můžete další dvě hodiny drandit dálniční rychlostí.
Scenic E-Tech je samozřejmě také vybavený balíkem jízdních asistentů, které využívají všechny senzory a geolokační data. Adaptivní tempomat Stop&Go s funkcí vedení jízdy v pruhu tak dokáže změnit rychlost podle momentálního limitu, případně zpomalit před blížící se zatáčkou. Součástí výbavy je i kouč bezpečné jízdy, který vyhodnocuje váš řidičský styl a umí vám poradit, jak se na silnici chovat bezpečněji – což může být pro výcvik začínajících řidičů i umravnění těch méně zodpovědných docela šikovná funkce.
Další technickou vychytávkou Scenicu je panoramatická střecha Solarbay, která se po segmentech (oddělená přední a zadní část) dokáže zneprůhlednit, což omezuje skleníkový efekt v kabině. Sklo je navíc z 50 % recyklované, další recyklované materiály se uplatňují v kabině (palubní deska, potah volantu, čalounění sedadel, výplně dveří nebo podlahové rohože), na karoserii i v konstrukci vozu – celkem je Scenic E-Tech vyrobený z recyklovaných materiálů z 24 %. Také se zcela obejde bez živočišné kůže, kterou nahrazují přírodní a syntetické materiály.
Nový Renault Scenic E-Tech tak následuje ve stopách Espacu – známé jméno přináší ve zcela nové podobě, která je více relevantní dnešním požadavkům trhu (v překladu: „Kdybyste kupovali MPV, tak je automobilky stále vyrábějí.“). Tradicionalisté nejspíš pláčou, ale Scenic tak má faktickou naději na tržní úspěch (i když to jako elektromobil také nebude mít snadné). Držíme palce…