Článek
V průběhu celé letošní sezony se dost intenzivně hovořilo o možném vstupu značky Andretti do formule 1, nejspíš za podpory amerického Cadillacu. Vedení soutěže k tomu nejprve bylo skeptické – prý by to pro sport nemělo žádný přínos – nakonec však k dohodě došlo. Ale světe, div se, v oficiálním oznámení se jméno Andretti vůbec neobjevuje.
Formule 1 totiž včera večer oficiálně oznámila, že jedenáctým týmem na startovním roštu se od roku 2026, kdy vstoupí v platnost nová pravidla, stane General Motors / Cadillac. Začne tedy americký koncern zcela od nuly? Kdepak, naopak využije už rozjetý projekt Andretti Global v britském Silverstonu.
Stáj s významnou podporou zámořského koncernu GM se na startu objeví v roce 2026, o dva roky později se připojí také coby dodavatel pohonných jednotek. Minimálně pro první dvě sezony tedy Američané musejí „splašit“ nějaké motory. Zkusí novinky od Audi nebo Red Bull-Ford? Nebo vznikne dohoda s Hondou či Ferrari? Nebo překvapí úplně jinak? To vše je zatím ve hvězdách…
Vedení formule 1 ocenilo mnohem větší připravenost GM pro vstup do šampionátu. Soutěž ví, že tímto krokem ještě posílí svou značku na amerických trzích. General Motors si zase uvědomuje rostoucí popularitu formule 1 a říká, že v šampionátu může demonstrovat své inženýrské zkušenosti a nové technologie. Navzdory intenzivním, možná až únavným vyjednáváním, je nakonec vše zalité sluncem.
Nepočítáme-li drobná přejmenování a jiné marketingové šarvátky, vstoupil nový tým do formule 1 naposledy v sezoně 2016, kdy startovní rošt za významné podpory Ferrari obohatil tým Haas. Jedenáct stájí v paddocku a dvaadvacet jezdců na roštu zažijeme znovu poprvé od sezony 2014. Zatím můžeme tipovat, kdo asi volné sedačky obsadí…