Hlavní obsah

Stále sníte o rodinném MPV? Teď už možná nebudete. V zámoří testovali ty nejoblíbenější, bezpečnost posádky je katastrofální

Foto: IIHS

Když si pár let dozadu chtěla početnější rodina pořídit auto, velkoprostorový vůz byl sázkou na jistotu. Postupně však tento karosářský druh vytlačují všemožná SUV a crossovery slibující lepší výhled a vyšší bezpečnost. A evidentně nemusí jít jen o marketingové plky.

Článek

Vozy kategorie MPV jsou od samotného začátku koncipovány pro přepravu většího počtu osob a rodin s malými dětmi. Proto bychom čekali, že bezpečnost celé posádky bude u všech nových aut tohoto segmentu na nejvyšší úrovni. Když si ale zámořská organizace IIHS (což je taková americká obdoba nám známého Euro NCAP) posvítila na čtveřici tam nejoblíbenějších velkoprostorových modelů, dopadlo to hrůzostrašně.

Metodika nárazových testů se změnila a nyní klade větší důraz na bezpečnost cestujících vzadu. Ukázalo se totiž, že riziko smrtelného zranění je ve druhé řadě vyšší než vpředu, neboť bezpečnost řidiče a spolujezdce se za poslední roky zvyšovala opravdu intenzivně. A jak nové měření dopadlo? Chrysler Pacifica, Kia Carnival a Toyota Sienna hlásí bezpečnost vzadu „okrajovou“, Honda Odyssey dokonce „špatnou“.

Jak to vlastně celé probíhá? Inženýři IIHS umístí na zadní sedačku figurínu velikosti dvanáctiletého dítěte, posléze vůz nechají narazit do nehybného boku. Aby auto dosáhlo na „dobré“ hodnocení, musí figurína zvládnout náraz, aniž by utrpěla zranění hlavy, krku, hrudníku nebo stehen. Musí také zůstat ve správné poloze a nepodjet pod pásy. Hlava figuríny zase musí udržet bezpečnou vzdálenost od opěradla vpředu.

Foto: IIHS

Takto dopadla figurína dvanáctiletého dítěte při nárazu v Hondě Odyssey. Na jejím místě bychom být nechtěli…

Zatímco v otázce bezpečnosti cestujících vpředu dopadla všechna MPV na jedničku, výsledky vzadu byly katastrofální. U všech modelů hrozí zranění hrudníku v důsledku nadměrného tlaku bezpečnostních pásů. Jediná Toyota Sienna by disciplínu teoreticky zvládla, zase tu ale figurína vyklouzla tak nešťastně, že se ramenní pás posunul nebezpečně blízko krku.

Nejhůře dopadla Honda Odyssey, kde byla figurína vystavena nejintenzivnější síle v oblasti hlavy a krku, navíc se hlava dostala nebezpečně blízko předním opěradlům. Za rámeček si výsledek testů nedá ani Chrysler Pacifica, kde se v době nárazu neaktivoval hlavový airbag.

Protože si automobilky nechtějí špatnými výsledky nárazových testů pokazit svou reputaci, jistě na novou metodiku měření v rámci modelové péče zareagují. Přesto jsou aktuální výsledky… no, minimálně zarážející.

Řešíte při výběru nového vozu bezpečnost a výsledky nárazových testů?
Ano, vždy.
52,2 %
Ne, ale asi začnu...
12,8 %
Vůbec mě to nezajímá.
35 %
Celkem hlasovalo 1989 čtenářů.
Načítám