Článek
„… A pak bylo auto oranžové ještě víc,“ konstatoval suše ve své reportáži britský moderátor. Pamětníci si totiž jistě vybavují, že při natáčení pro pořad Top Gear mělo tehdejší oranžové Zenvo ST-1 drobné potíže. Nejprve „zlobily“ zadní brzdy a poté odešla spojka. Vůz tedy putoval zpět do Dánska, jenže po návratu jej zradilo chlazení, načež se vůz vznítil.
To není tak úplně nejlepší entrée pro tehdy nového výrobce supersportů – zvlášť v případě, že se jedná o sporťák o výkonu bezmála 1 100 koní. Ale říká se, že špatná reklama neexistuje – takže firma Zenvo Automotive to nezabalila. Ba naopak – přišla s možná ještě výstřednějším modelem TSR-S, jehož zadní křídlo se naklánělo v závislosti na tom, kam vůz zrovna zatáčel, přirozeně pro zvýšení přítlaku. A Zenvo opět plnilo titulky článků.
Více o dánských výrobcích automobilů:
Na sklonku roku 2022 si Zenvo přihřeje polívčičiku ještě jednou, a to s vozem, který je šílený zhruba tak akorát. Jmenuje se TSR-GT a jak už název napovídá, jde o trochu (ale opravdu jen trochu) umírněnou cestovní verzi svých předchůdců. Takže oproti TSR-S v interiéru najdeme kromě holého karbonu také komfortní prvky jako kožené čalounění nebo koberečky.
Stále však jde o naprostého šílence – typ TSR-GT totiž pohání 5,8l osmiválec původem z dílen Chevroletu, který je přeplňovaný dvěma (!) kompresory. Díky tomu tahle strojovna vyvine výkon až 1 360 koňských sil (o 180 více, než TSR-S) při použití paliva E85.
TSR-GT bylo taky zbaveno nesmyslných naklápěcích křídel a dalších „vymožeností“ – ale jen za účelem toho, aby stoupla maximální rychlost. Karoserie TSR-GT je totiž navržena tak, aby vykazovala co nejnižší odpor vzduchu, přítlak byl v tomto případě odsunut na druhou kolej, díky čemuž má TSR-GT paradoxně o chlup měkčí odpružení. V kombinaci s delším zpřevodováním mají tyto úpravy umožnit maximální rychlost 421 km/h.
Pravda, na absolutní rekord to rozhodně stačit nebude, ale o to se patrně Zenvo ani nesnaží – klíčovou roli bude hrát pořizovací cena, která je o poznání nižší než třeba u takového Bugatti Chiron.
Vzhledem k faktu, že Chiron jako nový stál cca 70 milionů korun, je cena vozu Zenvo TSR-GT 45 milionů korun vlastně skoro symbolická. Jde tedy o relativně „výhodný“ způsob, jak se dostat do „Klubu 400“.
Že se nenajde žádný blázen, který by utratil 45 milionů za auto, které nemá historii? Ale najde – oni už se totiž dávno našli všichni. Produkce modelu TSR-GT je totiž striktně omezena na pouhé tři kusy – a všechny už jsou zabrané.
Historie Zenva je mimochodem plná nicneříkajících zkratkovitých názvů. Po vskutku „žhavém“ ST-1, jehož produkce probíhala v letech 2009-2016, se objevil model TSR, který byl určen výhradně pro okruhové využití, později přišel model TS1 GT (což je do značné míry předchůdce nejnovějšího TSR-GT), po něm pak přišlo TSR-S s oním pozoruhodným zadním křídlem.
Více o honbě za maximální rychlostí:
Věřte nebo ne, ale to ještě není vše. Ačkoliv je TSR-GT labutí písní své generace, lidé z dánského Zealandu už pracují na zbrusu novém modelu. O názvu (pravděpodobně další zkratce) zatím nepadlo ani slovo, ale proslýchá se, že by jej měl pohánět dvakrát přeplňovaný dvanáctiválec, který by s pomocí hybridního ústrojí měl disponovat výkonem až 1 500 koní. Jedno už víme – připoutat pozornost a budovat publicitu umí Zenvo dokonale.