Hlavní obsah

Sporťák Zenvo kdysi v pořadu Top Gear „zazářil“. Nová verze jede 421 km/h a vzniknou jen tři kusy

Foto: Zenvo

Zenvo se vrací s novým modelem, který je jen malinko méně šílený, než ten předchozí – má však mnohem vyšší maximální rychlost

Je tomu už téměř deset let, co se původní Zenvo ST-1, tak neslavně vznítilo ve starém dobrém Top Gearu, kdy vůz testoval ještě Jeremy Clarkson. Od té doby však dánská automobilka udělala značný pokrok a koncept svého supersportu vylepšila – teď přichází pravděpodobně finální verze, orientovaná především na maximální rychlost.

Článek

„… A pak bylo auto oranžové ještě víc,“ konstatoval suše ve své reportáži britský moderátor. Pamětníci si totiž jistě vybavují, že při natáčení pro pořad Top Gear mělo tehdejší oranžové Zenvo ST-1 drobné potíže. Nejprve „zlobily“ zadní brzdy a poté odešla spojka. Vůz tedy putoval zpět do Dánska, jenže po návratu jej zradilo chlazení, načež se vůz vznítil.

Foto: Zenvo

Zenvo TSR-GT má oproti okruhově orientovanému předchůdci TSR-S delší zpřevodování, o poznání nižší přítlak a aerodynamické kryty kol. Pojede 421 km/h?

To není tak úplně nejlepší entrée pro tehdy nového výrobce supersportů – zvlášť v případě, že se jedná o sporťák o výkonu bezmála 1 100 koní. Ale říká se, že špatná reklama neexistuje – takže firma Zenvo Automotive to nezabalila. Ba naopak – přišla s možná ještě výstřednějším modelem TSR-S, jehož zadní křídlo se naklánělo v závislosti na tom, kam vůz zrovna zatáčel, přirozeně pro zvýšení přítlaku. A Zenvo opět plnilo titulky článků.

Na sklonku roku 2022 si Zenvo přihřeje polívčičiku ještě jednou, a to s vozem, který je šílený zhruba tak akorát. Jmenuje se TSR-GT a jak už název napovídá, jde o trochu (ale opravdu jen trochu) umírněnou cestovní verzi svých předchůdců. Takže oproti TSR-S v interiéru najdeme kromě holého karbonu také komfortní prvky jako kožené čalounění nebo koberečky.

Stále však jde o naprostého šílence – typ TSR-GT totiž pohání 5,8l osmiválec původem z dílen Chevroletu, který je přeplňovaný dvěma (!) kompresory. Díky tomu tahle strojovna vyvine výkon až 1 360 koňských sil (o 180 více, než TSR-S) při použití paliva E85.

Foto: Rebellion Timepieces

5,8l osmiválec používá přeplňování nikoliv turbodmychadlem, ale kompresorem. A ne jedním, ale hned dvěma!

TSR-GT bylo taky zbaveno nesmyslných naklápěcích křídel a dalších „vymožeností“ – ale jen za účelem toho, aby stoupla maximální rychlost. Karoserie TSR-GT je totiž navržena tak, aby vykazovala co nejnižší odpor vzduchu, přítlak byl v tomto případě odsunut na druhou kolej, díky čemuž má TSR-GT paradoxně o chlup měkčí odpružení. V kombinaci s delším zpřevodováním mají tyto úpravy umožnit maximální rychlost 421 km/h.

Pravda, na absolutní rekord to rozhodně stačit nebude, ale o to se patrně Zenvo ani nesnaží – klíčovou roli bude hrát pořizovací cena, která je o poznání nižší než třeba u takového Bugatti Chiron.

Foto: Zenvo

Typ TSR-S před časem vzbudil díky svému hydraulicky naklápěnému zadnímu křídlu slušné pozdvižení – údajně však toto zvláštní řešení opravdu fungovalo!

Vzhledem k faktu, že Chiron jako nový stál cca 70 milionů korun, je cena vozu Zenvo TSR-GT 45 milionů korun vlastně skoro symbolická. Jde tedy o relativně „výhodný“ způsob, jak se dostat do „Klubu 400“.

Že se nenajde žádný blázen, který by utratil 45 milionů za auto, které nemá historii? Ale najde – oni už se totiž dávno našli všichni. Produkce modelu TSR-GT je totiž striktně omezena na pouhé tři kusy – a všechny už jsou zabrané.

Historie Zenva je mimochodem plná nicneříkajících zkratkovitých názvů. Po vskutku „žhavém“ ST-1, jehož produkce probíhala v letech 2009-2016, se objevil model TSR, který byl určen výhradně pro okruhové využití, později přišel model TS1 GT (což je do značné míry předchůdce nejnovějšího TSR-GT), po něm pak přišlo TSR-S s oním pozoruhodným zadním křídlem.

Věřte nebo ne, ale to ještě není vše. Ačkoliv je TSR-GT labutí písní své generace, lidé z dánského Zealandu už pracují na zbrusu novém modelu. O názvu (pravděpodobně další zkratce) zatím nepadlo ani slovo, ale proslýchá se, že by jej měl pohánět dvakrát přeplňovaný dvanáctiválec, který by s pomocí hybridního ústrojí měl disponovat výkonem až 1 500 koní. Jedno už víme – připoutat pozornost a budovat publicitu umí Zenvo dokonale.

Načítám