Článek
„Domnívám se, že dokážeme dosáhnout svých cílů prostřednictvím společného úsilí a partnerství mezi veřejným a soukromým sektorem,“ uvedl de Meo. „V případě Airbusu jsme již viděli, že to Evropa dokáže,“ dodal. Poukázal tak na evropského výrobce letadel, jenž vznikl spojením aktivit v Německu, Francii, Španělsku a Británii, díky kterému může lépe soupeřit s americkým rivalem Boeing.
De Meo již dříve argumentoval, že takzvaný automobilový Airbus by pomohl sdílet obrovské náklady na výrobu levných elektromobilů a zároveň by umožnil získat výhody z většího rozsahu výroby.
„Ekologická transformace je týmový sport,“ napsal nyní šéf Renaultu v otevřenému dopisu. „Pod tlakem ze strany finančních trhů jsou evropští výrobci často nuceni soustředit se spíše na krátkodobé cíle v oblasti zisku než na investice potřebné pro dlouhé období,“ upozornil. „Čína tento problém vyřešila spojením všech svých sil, včetně finančních institucí, kolem jednoho cíle,“ dodal.
Evropský automobilový průmysl se nyní podle agentury Reuters připravuje na příliv levnějších čínských modelů elektromobilů s vyspělou bateriovou technologií. De Meo proto doporučil spustit deset velkých evropských projektů ve strategických oblastech, jako jsou například malé levné automobily, chytré dobíjení či dodávky klíčových materiálů. Evropa by se podle něj měla od čínských automobilek učit, protože jsou „o generaci napřed z hlediska výkonu a nákladů u elektromobilů“.
De Meo rovněž varoval, že „úplné uzavření dveří“ čínským výrobcům by bylo nejhorší možnou reakcí. Evropská komise v loňském roce začala vyšetřovat subvencování výroby elektromobilů v Číně. Šéfka komise Ursula von der Leyenová na podzim obvinila Peking, že zaplavuje světové trhy elektromobily, jejichž ceny jsou uměle nízké díky obrovským státním dotacím.