Článek
Japonská automobilka si vybudovala pověst hybridního průkopníka. Její elektrifikované vozy kombinující benzin a elektřinu nejenže jsou úsporné a spolehlivé, ale zároveň snižují flotilové emise, a dovolují tak značce nadále nabízet i zajímavé okrajovky – třeba sportovní modely GR Yaris a Supra nebo off-roadovou ikonu Land Cruiser.
V oblasti elektromobilů zatím Toyota spíše jen našlapuje. Uvedla crossover bZ4X, jehož 71,4kWh lithium-iontová baterie avizuje dojezd až 500 kilometrů na jedno nabití. To je slušná porce, na druhou stranu dnes už ne zas až tak výjimečná. Jenže Japonci jsou na startu a tu pravou revoluci teprve chystají.
Po roce 2026 totiž mají nová elektroauta Toyoty disponovat výkonnou bipolární baterií s niklovou katodou. Takové vozy avizují dojezd 1 100 kilometrů na jedno nabití, kterým by dobití z 10 na 80 procent mělo trvat zhruba dvacet minut.
Průběžně však japonští inženýři pracují na průlomových baterkách s pevným elektrolytem, které by se na trhu mohly objevit v letech 2027 až 2028. Ty mají parametry ještě zajímavější – dojezd 1 200 kilometrů a nabití do deseti minut. Podrobnější specifikace ale zatím zůstávají tajemstvím.
Cílem značky není jen vytvoření takové baterie, ale i její co nejefektivnější využití. Chce například snižovat množství odpadu a zvyšovat podíl recyklovaných materiálů. I vysloužilé baterie lze recyklovat udržitelným způsobem, který předpokládá snížení množství vypouštěného oxidu uhličitého. Získaný materiál pak bude sloužit k výrobě nových baterek.
Dávat akumulátorům druhý život chce značka po celém světě, strategické partnery má nejen doma v Japonsku, ale také Evropě, USA nebo Číně. To všechno jsou pozvolné krůčky, které mají z celé Toyoty Motor Corporation udělat do roku 2050 uhlíkově neutrální společnost.