Hlavní obsah

Spiknutí proti Cybertrucku přihlášenému v Česku: Evropská rada a cyklisté nechtějí tento pick-up na silnicích, napsali dopis ministrovi dopravy

Foto: Cybertruck.cz

Není to tak dávno, co se nadšenci jménem Norton Slovak podařilo dostat Teslu Cybertruck na české značky. Tohoto počinu si všimla jak Evropská rada pro bezpečnost dopravy, tak Evropská cyklistická federace. Skupiny se spojily a napsaly dopis českému ministrovi dopravy, kde pick-up označily za riziko pro ostatní účastníky a rozporují jeho hmotnost.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Řekli byste si, že když si někdo doveze a individuálně schválí pár cybertrucků, nebude to nikoho moc zajímat. Jenže omyl. Evropská rada pro bezpečnost dopravy a Evropská cyklistická federace to vidí jinak a chtějí zakázat provoz modelu Cybertruck od Tesly na evropských silnicích. Tuto zprávu přinesl zahraniční server teslarati.com.

Skupina se zaměřila zejména na Českou republiku, kde nadšenec Norton Slovak jeden Cybertruck postavil na značky. Zástupci skupiny na to reagovali tak, že napsali dopis ministrovi dopravy Martinu Kupkovi (ODS), kde „český“ Cybertruck označili jako „nezákonné riziko pro všechny ostatní účastníky silničního provozu“.

Foto: Cybertruck.cz

Český Cybertruck naštval aktivisty natolik, že napsali dopis ministrovi dopravy.

Své argumenty proti pick-upu totiž staví na jeho tvaru i ostrých hranách, které mají při srážce představovat riziko pro chodce či cyklistu. Na druhou stranu v Česku individuálně schválený Cybertruck má ostré hrany překryté gumovou lemovkou, což legislativně vyhovuje.

Kauza o hmotnosti

Aktivisté dále řeší hmotnost auta. Aby se běžné vozidlo vešlo do řidičáku skupiny B, musí jeho celková hmotnost být nejvýše 3,5 tuny. Do ní se musí vejít hmotnost samotného auta se všemi náplněmi a posádky (každý člen 75 kg).

Ano, u nás a v některých jiných členských zemích mají elektromobily pro přepravu nákladu výjimku do 4,25 tuny, ale zatím nejde o celoevropskou směrnici.

Foto: Jan Majurník

Tesla Cybertruck se ukáže na pařížském autosalonu od 14. do 20. října 2024.

Takže dalším argumentem, který skupina předložila, byla hrubá hmotnost Cybertrucku, která se podle nich s odkazem na automobilku pohybuje od 8 834 liber (4 007 kg) do 9 169 liber (4 158 kg).

Podívali jsme se ovšem na americký web Tesly a tam jsou uváděny hodnoty hmotnosti od 6 603 liber pro Cybertruck AWD (2 995 kg) do 6 843 liber (3 103 kg) pro výkonnější Cyberbeast.

Čísla tedy nesedí. Pokud by pisatelé dopisu mysleli celkovou hmotnost vozidla, tak ta jde na úkor nižší doložnosti legálně (a celkem běžně se to dělá) snížit na 3,5 tuny.

Rovněž podle hodnot na českém webu Tesly provedení s pohonem všech kol, které Norton Slovak dovezl, váží právě 2 995 kg. Přičteme-li 5 osob po 75 kilogramech, jsme na 3 370 Kg. Tedy vejdeme se do 3,5 tuny.

Foto: Tesla

Americký web Tesly ukazuje hodnoty hmotností jiné (nižší), než o kterých psali aktivisté.

Navíc jsme data z techničáku „českého“ Cybertrucku viděli a včetně řidiče je auto otypované dokonce na 3 025 kg. Do 3,5 tuny se tedy i se čtyřmi dalšími členy posádky podle technického průkazu pohodlně vejde.

Každopádně dovozy Cybertrucku do Evropy a vášně kolem nich se dostaly až k šéfovi Tesly Elonu Muskovi. Ten naznačil, že pro evropský trh bude potřeba vyvinout jinou verzi s jiným designem.

Takže kdoví, třeba budou hlasy aktivistů nakonec užitečné v tom, že se do Evropy dostane oficiální cestou Tesla Cybertruck upravená pro EU. Do té doby zůstává možnost legálního individuálního schválení tohoto elektromobilu, ať už u nás nebo třeba v sousedním Německu.

Vnímáte Teslu Cybertruck jako riziko pro ostatní účastníky silničního provozu?
Všechny elektromobily, nejen Teslu Cybertruck.
20 %
Ano, Tesla Cybertruck představuje riziko pro ostatní.
7,4 %
Všechna velká auta bez ohledu na pohon jsou rizikem pro ostatní.
10,7 %
Ne, jde o auto jako každé jiné.
61,9 %
Celkem hlasovalo 10751 čtenářů.
Načítám