Hlavní obsah

Speciální Bugatti připomíná sto let staré vítězství francouzského závodu do vrchu

Foto: Bugatti

Bugatti už se svými novými modely nezávodí. Nemá to zapotřebí, stejně se na ně čekají fronty

Bugatti už sice nezávodí, ale nezapomíná na svou slavnou minulost. Nyní oživuje vzpomínky na vůbec první závod do vrchu na světě, jedno slavné vítězství a taky připomíná Bugatti Type 13, pozoruhodný závodní speciál, který si drží několik technických prvenství.

Článek

Píše se rok 1922 a po vynucené přestávce první světovou válkou se zase závodí na francouzském kopci La Turbie. Pořadatelé oživují vůbec první závod do vrchu na světě a do osmého ročníku se hlásí samá známá jména i slavné automobily. Trať dlouhá 6,3 km vede po písčito-kamenitých cestách posetých výmoly do výšky nějakých 450 metrů do kopců nad Monte Carlem. Závodilo se tady poprvé v rámci akce Nice Speed ​​Week v roce 1897 a věřte nebo ne, závodí se zde dodnes.

Foto: Bugatti

Bugatti Type 13 vyhrálo Velkou cenu Francie i Le Mans, není se čemu divit, že to byl hlavní favorit závodu. A očekávání naplnilo

Tehdy se na start závodu vrací spousta závodníků a mezi nimi i Jean Mabille. Má ty nejvyšší ambice a k tomu stroj, který mu to má umožnit – Bugatti Type 13.

Malý a lehký stroj vyjel na silnice poprvé v roce 1911 a hned z toho bylo druhé místo na Velké ceně Francie. Po první světové válce byla znovu zahájena jeho výroba, ale Bugatti přispěchalo se spoustou inovativních řešení. Motor o objemu 1,3 l dostal jako první auto na světě čtyřventilovou hlavu válců a byl to taky první vůz, který měl olejové čerpadlo a cílené mazání některých součástí motoru. O rok později ho Bugatti dále vylepšilo dvojitým zapalováním a kuličkovými ložisky v klikovém hřídeli, aby byl jeho chod ještě plynulejší. Objem motoru byl zvýšen na 1,5 l a to se samozřejmě projevilo i na výkonu, který se vyšplhal na 49 koní. Díky váze 490 kg se ale automobil rozjel až na 150 km/h a byl skvěle ovladatelný.

Nedivte se, že Mabille chtěl závodit zrovna s tímhle autem. Vyhrálo na Velké ceně Francie, v Le Mans přijelo do cíle na prvním místě s dvacetiminutovým náskokem a drtilo konkurenci všude, kde se ukázalo. A je nasnadě, že vyhrálo i La Turbie v roce 1922, když s ním Mabille dokázal projet trať za šest minut a čtyřiadvacet sekund.

O sto let později se Bugatti na slavnou trať vrátilo. A opět s tím nejlepším autem, které má v nabídce. Chiron Pur Sport s osmilitrovým motorem W16 se čtyřmi trubodmychadly má výkon 1 500 koňských sil a točivý moment 1 600 Nm a je to skvostná záležitost. Speciální stříbrno-zelené lakování pak samozřejmě připomíná barvy Bugatti Type 13.

„Je to sto let, co Bugatti ve slavném závodě do vrchu La Turbie ukázalo, že jeho vozy nabízejí nesrovnatelný výkon s vysokou kvalitou, vysoce kvalitními materiály a zpracováním,“ řekl Christophe Piochon, prezident Bugatti Automobiles. „Tuto tradici udržujeme dodnes a přenášíme ji i do budoucna. Není lepší příležitost, jak s vozem Chiron Pur Sport oslavit sté výročí tohoto úspěchu, který je moderním vyjádřením zkušeností a inženýrských znalostí, které Bugatti získalo.“

My jen dodáváme, že Buggati ve své továrně v Molsheimu vyrobí pětasedmdesát aut ročně. Modelů Chiron Pur Sport bude jen šedesát a jeho pořizovací cena startuje na částce 80 milionů korun.

Načítám