Článek
Formentor je pro mladou značku Cupra mimořádně důležitý. Suverénně nejžádanější model si u nás v roce 2022 pořídilo přes dva tisíce zájemců. Loni to pořád bylo 1 312 prodaných kusů, i když už zákazníci netrpělivě vyhlíželi facelift. Ten se odhaloval postupně, ke slavnostní premiéře pak došlo na jaře letošního roku.
A modernizace přinesla vskutku výrazné změny. Třeba příď je zbrusu nová, s přepracovanými světlomety a bez tradiční masky. Nespočet inovací se odehrál také uvnitř, včetně větší obrazovky multimédií nebo vylepšených sedaček. To všechno jsme si ale pověděli už v dubnu, nyní přichází čas na nejčerstvější novinku - české ceny!
Omlazenou Cupru Formentor dnes koupíte od 979 900 Kč, za což dostanete mild-hybridní benzinovou patnáctistovku s výkonem 150 koní spojenou se sedmistupňovou automatickou převodovkou. Plug-in hybrid o síle 272 koní, který díky větší baterii slibuje dojezd přes 100 km na jedno nabití, začíná na částce 1 274 900 Kč.

Vzhled Formentoru prošel kompletním přepracováním.
Už ve standardu má Formentor 18″ kola z lehkých slitin, plně diodovou světelnou techniku, polokožené sportovní sedačky s vyhříváním, třízónovou automatickou klimatizaci, 12,9″ obrazovku multimediálního systému, zadní parkovací kameru nebo prediktivní adaptivní tempomat. Nezapomnělo se ani na jízdní berličky – progresivní řízení a elektronickou uzávěrku diferenciálu na přední nápravě.
Plug-in hybrid je dražší nejen kvůli technice, ale také bohatší výbavě. Dostupný je totiž až ve stupni VZ a ta obsahuje devatenáctipalcová kola, adaptivní podvozek nebo skořepinová sedadla. Pro fajnšmekry je připraveno provedení VZ Extreme (s plug-in hybridem od 1 444 900 Kč), které má navíc světlomety Matrix LED, brzdy Brembo nebo prémiový audiosystém Sennheiser.

V kabině zaujme především větší obrazovka infotainmentu.
Pokud vám motorová nabídka zatím přijde poněkud očesaná, máte pravdu. Ještě před koncem léta paletu rozšíří základní 1.5 TSI s výkonem 150 koní a manuální převodovkou, se kterou Formentor bude stát od 904 900 Kč.
Netrpělivě však vyhlížíme i nový vrchol – 333koňový dvoulitrový čtyřválec TSI (pětiválec se s faceliftem rozloučil), se kterým se budou pojit i specifické prvky výbavy – tzv. torque splitter (variabilní rozdělování točivého momentu mezi zadní kola) nebo brzdová soustava od renomovaného výrobce Akebono.
Motorů se však objeví více – kromě slabšího benzinového dvoulitru nebude chybět ani turbodiesel.

Dravější tvář dostal také omlazený Leon.
V prodeji také Leon
Společně s Formentorem vstupuje na český trh také omlazený Leon. Na základní patnáctistovku si i tady musíme počkat, což ale neplatí pro ceny. Hatchback startuje na částce 779 900 Kč, kombík stojí od 814 900 Kč.
Chcete-li 150koňový diesel, připravte si 914 900, respektive 949 900 Kč. Ani v útrobách Leonu nesmí chybět plug-in hybrid. Jde o totožnou techniku jako v případě Formentoru, díky nižší karoserii tu ale na jedno nabití ujedete jen na elektřinu až 125 kilometrů. Verze do zásuvky startuje na 1 269 900 Kč, za kombík dáte 1 304 900 Kč. Vrcholové provedení VZ Extreme pak leze vysoko nad hranici 1,4 milionu korun.